Njáhcu

Viitahuhta Marja

Teoksessa nähdään Saamenmaalla kasvavia kasveja animoituvana tapettina, jossa kasvit peittyvät sumuun tai lumeen. Päivä ja yö, kesä ja talvi, todellinen ja uni vuorottelevat. Teoksessa kuultava luohti kutsuu Biegg’olmmáita, Tuulen Jumalaa avuksi: ilmastonmuutoksen aiheuttama pohjoisen talvien poikkeuksellisen lämmin ilma ja vesisateet sulattavat lunta. Kun lumi taas kylmien öiden aikana jäätyy maan pinnalle, se vaikeuttaa porojen laiduntamista ja ruoan löytämistä. Ilmastonmuutos näkyy arktisella alueella jo nyt monin eri tavoin vaikuttaen alueen biodiversiteettiin ja ekosysteemeihin.

Teoksen materiaalina käytetyt kuvat Saamenmaalla kasvavista kasveista ovat taiteilija Göran Boströmin piirroksia. Kiitämme Boströmiä kuvien käyttöluvasta teoksessamme.

Njáhcu on jatkoa Marja Viitahuhdan (liikkuva kuva), Ánnámáretin (luohti / joikaaminen / vocals), Ilkka Heinosen (jouhikko) ja Turkka Inkilän (elektroniikka) yhteistyönä syntyneelle teossarjalle. 

Tuotantovuosi
2024
Kesto
00:05:10
Tyyppi
Asiasana
Alkuperäinen nimi
Njáhcu
Tuotantomaat
Finland
Dialogi
Kyllä
Ääni
Kyllä
Työryhmä
Marja Viitahuhta (Kuvaaja), Marja Viitahuhta (Käsikirjoittaja), Marja Viitahuhta (Leikkaaja), Marja Viitahuhta (Ohjaaja), Ilkka Heinonen (Säveltäjä), Anna Näkkäläjärvi-Länsman (Säveltäjä), Turkka Inkilä (Säveltäjä), Marja Viitahuhta (Tekijä), Marja Viitahuhta (Tuottaja), Anna Näkkäläjärvi-Länsman (Tuottaja), Turkka Inkilä (Äänisuunnittelu), Anna Näkkäläjärvi-Länsman (Äänisuunnittelu), Ilkka Heinonen (Äänisuunnittelu), Taiteen edistämiskeskus (Rahoittaja), Koneen säätiö (Rahoittaja)
Pressikuvat
Marja Viitahuhta (ent. Mikkonen, s. 1979) on helsinkiläinen mediataiteilija, jonka teokset ovat lyhytelokuvia, esityksiä, installaatioita, valokuvia ja kollaaseja. Hänellä on esitystaiteen tutkinto Turun Taideakatemiasta ja kuvataiteen maisterin tutkinto Kuvataideakatemiasta. Hänen teoksiaan on palkittu kansainvälisesti muun muassa Cannesin Cinéfondation-sarjassa ja Stuttgarter Filmwinter -festivaalilla. Useat hänen teoksistaan käsittelevät kuolevaisuutta suhteessa olemassaoloon, tarkastelevat naisten omaelämäkerrallisia tarinoita ja kokemuksia sekä tutkivat tekstin ja kuvan välistä suhdetta. Dokumentaarisia keinoja hyödyntävät teokset sisältävät löydettyä ja kerättyä materiaalia tai pohjautuvat haastatteluihin, henkilökohtaisiin kokemuksiin ja tutkimukseen.