On the Art of the Set Design

Jan Ijäs

Elokuvien kuvauksissa voi usein kuulla kysymyksen: ”Kestääkö lavastus?”. Kameran paikan siirtäminen, objektiivin vaihto tai panorointi vaikuttavat kuvan suuntaan tai kokoon. Silloin vaarana on se, että studion seinien tai elokuvan tarinaan kuulumattoman maiseman kaltainen lavastamaton alue voi näkyä kuvassa. Teos perustuu Pohjois-Korean edellisen johtajan Kim Jong llin (1942–2011) elokuvanteon opaskirjaan On the Art of Cinema sekä erityisesti sen lukuun The Sets Should Reflect the Times. Teoksen kuvat on kuvattu Pohjois-Koreassa opastetuilla turistien kiertomatkoilla, jotka ovat äärimmäisen ohjattuja suhteessa siihen mitä ja miten niillä saa kuvata. Kaikki viittaa lavastukseen ja sitä kautta näytelmään ja elokuvan tekoon. Teoksessa ei tirkistellä ”lavastuksen” reunoille, vaan kuvataan vain sitä, mitä turistille halutaan näyttää. Suljettu valtio ja siitä ulkomaailmalle esitetty kuva välittyy turistien kameroiden kautta valtavana lavastuksena.

Tuotantovuosi
2018
Kesto
00:13:16
Tyyppi
Genre
Asiasanat
Alkuperäinen nimi
On the Art of the Set Design
Englanninkielinen nimi

On the Art of the Set Design

Tuotantomaat
Finland
Dialogi
Kyllä
Ääni
Kyllä
Työryhmä
Simojukka Ruippo (Kuvaaja), Jan Ijäs (Käsikirjoittaja), Jan Ijäs (Leikkaaja), Jan Ijäs (Ohjaaja), Jan Ijäs (Tekijä), Jan Ijäs (Tuottaja), Matti Ahopelto (Äänisuunnittelu), Svante Colérus (Äänisuunnittelu), Rebecca Clamp (Näyttelijä), Atalante Oy (Tuotantoyhtiö)
Pressikuvat

Jan Ijäs

Syntynyt: 1975

Mediataiteilija ja elokuvaohjaaja Jan Ijäs (s. 1975) on opiskellut Aalto-yliopiston Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen laitoksella dokumentaarisen elokuvan ohjausta. Hänen tuotantonsa sijoittuu avantgarde-elokuvan, kokeellisen mediataiteen ja dokumenttielokuvan rajamaastoon. Ijäksen elokuvia on esitetty yli kahdellasadalla kotimaisella ja kansainvälisellä elokuvafestivaalilla sekä installoituina kokonaisuuksina museoissa ja gallerioissa. Hänen elokuvansa ovat saaneet useita kansainvälisiä palkintoja. Kotimaassa Ijäksen elokuvista muun muassa SWEET MOV(I)E on palkittu Risto Jarva -palkinnolla vuonna 2011 ja siirtolaisuutta käsittelevä teos Médusan lautta voitti Lissabonissa 2018 IndieLisboa-elokuvafestivaaleilla Amnesty International-palkinnon.

26 teosta