Rohdot - Rongoã

Sasha Huber

Eri parantamistavoilla on pitkät perinteet – niin yksilölliset, yhteisölliset, yhteiskunnalliset kuin luonnollisetkin. Taiteilijat Huber ja Saarikko tekivät koreografian tähän performanssiin residenssissä Wellingtonissa Uudessa-Seelannissa. Ensisijainen inspiraation lähde on paikallinen maorikulttuuri, mutta myös luonnon välitön uhka – maanjäristykset ja tsunamit – joka kohdistuu mahdollisen katastrofin partaalla sijaitsevaan kaupunkiin. Kollektiivisen performanssin osallistujat ovat myös teoksen tekijöitä.

Tuotantovuosi
2016
Kesto
00:06:05
Tyyppi
Asiasanat
Alkuperäinen nimi
Remedies - Rongoā
Suomenkielinen nimi

Rohdot - Rongoã

Englanninkielinen nimi

Remedies - Rongoã

Tuotantomaat
New Zealand, Finland
Dialogi
Kyllä
Ääni
Kyllä
Työryhmä
Tam Webster (Kuvaaja), Petri Saarikko (Kuvaaja), Petri Saarikko (Käsikirjoittaja), Sasha Huber (Käsikirjoittaja), Petri Saarikko (Ohjaaja), Sasha Huber (Ohjaaja), Michelle Scullion (Säveltäjä), Petri Saarikko (Tekijä), Sasha Huber (Tekijä), Sasha Huber (Tuottaja), Petri Saarikko (Tuottaja), Petri Saarikko (Äänisuunnittelu), Tam Webster (Leikkaaja), Cassandra Barnett (Näyttelijä), Sasha Huber (Näyttelijä), Jordana Bragg (Näyttelijä), Scott Morrison (Näyttelijä), Louise Rutledge (Näyttelijä), Petri Saarikko (Näyttelijä), Elisabeth Pointon (Näyttelijä), Arihia Latham (Näyttelijä), Rosie Evans (Näyttelijä), Tasha Maree Dangerfield Smith (Näyttelijä), Christopher Ulutupu (Näyttelijä), Mica Hubertus Mick (Näyttelijä), Michelle Scullion (Näyttelijä), Tessa Hall (Näyttelijä), Lis Elisson-Löschmann (Näyttelijä), TAIKE (Rahoittaja), Massey University (Rahoittaja), Tam Webster (Äänisuunnittelu), Petri Saarikko (Äänisuunnittelu), Michelle Scullion (Äänisuunnittelu)
Pressikuvat
Sasha Huber (Sveitsi/Suomi) on Helsingissä asuva monialainen sveitsiläis-haitilaistaustainen kuvataiteilija. Hänen työskentelee ja esittää taidettaan kansainvälisesti ja on ensisijaisesti kiinnostunut muistin ja kuulumisen politiikoista, varsinkin suhteessa ympäristön kantamaan kolonialistiseen ylijäämään. Sensitiivisyys historiaa ja nykyisyyttä yhdistäviä hienovaraisia juonteita kohtaan on saanut Huberin suhtautumaan arkistomateriaaliin kerroksisena luovana praktiikkana, johon sisältyy perfomanssipohjaisia interventioita, videota, valokuvaa ja yhteistöitä. Tietoisena välineen symbolisesta merkityksestä Huber on myös ottanut haltuun naulapyssyn epätasa-arvoisten voimasuhteiden uudelleenneuvottelun mahdollistava aseena. Huber työskentelee säännöllisesti luovana työparina kumppaninsa Petri Saarikon kanssa. Hän on valmistunut taideteollisesta korkeakoulusta maisteriksi ja suorittaa tällä hetkellä taiteellisen tutkimuksen tohtoriopintoja.