Amplifier
Ekström Saara
Aika liikkuu vääjäämättömästi menneisyydestä tulevaisuuteen ohi nykyhetken. Ihminen liittää siihen omat merkkinsä, tahransa, rakennelmansa ja raunionsa. Suurten muutosten kynnyksellä aika käyttäytyy poikkeuksellisesti. Se poimuttuu, halkeilee ja vuotaa, päästäen lävitseen asioita jotka kuuluvat muualle, tuonpuoleiseen. Elokuvassa Amplifier vuonna 1938 valmistunut Helsingin olympiastadion on historian solmukohtaa ilmaiseva rakennus. Funktionalistisen arkkitehtuurin puhdaslinjaista tyylisuuntaa noudattaen se edustaa optimistista utopiaa sekä historian hylänneen ihmisen unohdustilaa.
Tuotantovuosi
2017
Kesto
00:17:03
Tyyppi
Asiasana
aika, arkkitehtuuri, funktionalismi, historia, kaupunkitila, kokeelliset elokuvat, menneisyys, muistomerkit, rauniot, taikatemput, taikurit, tanssielokuvat, utopiat
Alkuperäinen nimi
Amplifier
Englanninkielinen nimi
Amplifier
Tuotantomaat
Finland
Dialogi
Ei
Ääni
Kyllä
Työryhmä
Saara Ekström (Kuvaaja), Saara Ekström (Käsikirjoittaja), Eero Tammi (Leikkaaja), Saara Ekström (Ohjaaja), Saara Ekström (Tekijä), Pietu Korhonen (Äänisuunnittelu), Heikki Vienola (Näyttelijä), Alfred Kordelinin säätiö (Rahoittaja), AVEK (Rahoittaja)
Pressikuvat
Saara Ekström työskentelee elokuvan, valokuvauksen, tekstin ja installaatioiden parissa. Hänen taiteensa ytimessä ovat kronotoopit, joissa aika ja paikka tiivistyvät, ravitseva ja rapauttava aika sekä häilyvä halu sekä muistaa että unohtaa. Ekströmin teoksia on esitetty laajasti museoissa ja festivaaleilla Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa ja Aasiassa. Hänet palkittiin kuvataiteen Valtionpalkinnolla 2023, mediataiteen AVEK-palkinnolla 2018 sekä Varsinais-Suomen taidepalkinnolla 2017, Suomen taiteilijaseuran palkinnolla 1995 ja Turku-palkinnolla 1994. Ekström on ollut Helsingin juhlaviikkojen taiteilija 2005 sekä ehdolla Ars Fennica- ja Carnegie Art Award -palkintoihin 2010.
16 teosta