Vuoden viimeisessä Taidetta taiteen vuoksi -näytöksessä 10.12.2024 tarkastellaan kosketuksen mahdottomuutta, vaikeutta ja ristiriitaisuutta

Vuoden viimeinen Taidetta taiteen vuoksi -näytös tiistaina 10.12.2024 jatkaa kosketetuksi tulemisen teemoja tarkastelemalla kosketuksen mahdottomuutta, vaikeutta ja ristiriitaisuutta. Näytöksen avaavassa Marjatta Ojan teoksessa Dialogue 3101 1990 (1990) esiintyvät henkilöt käyvät dialogia kahdella tasolla – nojatuoleissa kasvokkain keskustellen ja etualalla näkyvässä ruudussa kehojensa kautta. Andrea Gatopoulosin teoksessa Happy New Year Jim (2022) Jim ja Morten pelaavat videopelejä läpi yön ja keskustelevat verkon välityksellä, kuten joka päivä. Tämä ilta on kuitenkin erilainen, sillä Morten avaa keskustelun häntä jo jonkin aikaa vaivanneesta asiasta. Leena Kelan videoessee Rest of Time (2021) tarkastelee ihmiskehon ja kivilohkareen vuorovaikutusta; ihmiskeho itsessään häviää kiven järkkymättömälle voimalle, mutta työkaluja käyttämällä ihminen voittaa kiven pysyvyyden. Maryam Tafakoryn lyhytelokuva Irani Bag (2020) hyödyntää otteita vuosien 1990-2018 välillä valmistuneista elokuvista tarkastellakseen elokuvissa esiintyvien laukkujen piilomerkityksiä vallankumouksen jälkeisessä iranilaiselokuvassa. Jade Kallion ja Remi Vesalan Laava (2024) on jatkoa työryhmän edelliselle teokselle Magma (2020). Magmassa vielä osittain pinnan alla kyteneet toiveet muodonmuutoksesta, monisuhteisuudesta ja rajattomasta rakkaudesta purkautuvat Laavassa, jossa käsitellään parisuhteen päättymistä.

Taidetta taiteen vuoksi tuo yhteen taiteilijain liikkuvaa kuvaa, mediataidetta ja kokeellista elokuvaa niin Suomesta kuin ympäri maailmaa, uutuuksia ja klassikoita. Näytössarjaa ovat tukeneet Koneen säätiö, Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Helsingin kaupunki. Sarjan kuratoinnista vastaa työryhmä, johon kuuluvat Diego Ginartes, Sepideh Rahaa, Azar Saiyar ja Avreno Heikka.

Näytöksiin on vapaa pääsy.


10.12.2024 klo 17:00
Cinema Orion

Taidetta taiteen vuoksi: Kosketa minua
Koskematon

Marjatta Oja: Dialogue 3101 1990 (1990) 11’

Marjatta Oja: Dialogue 3101 1990 (1990)

Dialogi kahdella tasolla.

Andrea Gatopoulos: Happy New Year Jim (2022) 9’

Andrea Gatopoulos: Happy New Year Jim (2022)

It’s New Year’s Eve. Jim and Morten are playing videogames all night long, like every day. But Morten tonight is uncomfortable.

Leena Kela: Rest of Time (2021) 9’33

Leena Kela: Rest of Time (2021)
Leena Kela: Rest of Time (2021)

Videoessee tarkastelee aikaa, hitautta ja muutosta ihmiskehon ja kiven näkökulmista. Kaivosalueen suuret kivenlohkareet edustavat hitautta ja pysyvyyttä, johon ihminen on tehnyt nopeita muutoksia. Ihmiskeho itsessään häviää kiven järkkymättömälle voimalle, mutta työkaluja käyttämällä ihminen voittaa kiven pysyvyyden ja muuttaa maiseman veistokseksi. 

Maryam Tafakory: Irani Bag (2020) 8’

Maryam Tafakory: Irani Bag (2020)

Using excerpts from films produced between 1990 and 2018, Irani Bag is a split-screen video essay questioning the innocence of bags in post-revolution Iranian cinema.

Jade Kallio & Remi Vesala: Laava (2024) 15’19

Jade Kallio & Remi Vesala: Laava (2023)
Jade Kallio & Remi Vesala: Laava (2023)

Laava on rakkauskirje asioille, joista ei voi kirjoittaa: rakkaudesta, kiihottavista risukasoista, kaipauksesta, katoavasta maisemasta, muistoista, joihin ei voi luottaa. Joko kirjoittaminen satuttaa, tai on mahdotonta löytää sanoja. Laava on jatkoa työryhmän edelliselle teokselle Magmalle (2020). Molemmat teokset käsittelevät ihmissuhteita ja ekologiaa. Magmassa vielä osittain pinnan alla kyteneet toiveet muodonmuutoksesta, monisuhteisuudesta ja rajattomasta rakkaudesta purkautuvat Laavassa, jossa käsitellään parisuhteen päättymistä.


Näytöksen kokonaiskesto on noin 54 minuuttia.

Näytöksen jälkeen Leena Kela, Jade Kallio ja Remi Vesala ovat paikan päällä keskustelemassa teoksistaan.