AV-arkki esittää Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla (18.–28.9.2025) iranilaistaustaisten tekijöiden kokeellisia lyhytelokuvia

AV-arkin tämänvuotinen yhteistyönäytös Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla esittelee iranilaistaustaisten taiteilijoiden ja elokuvantekijöiden kokeellisia lyhytelokuvia. Näytöksen I saw my heart broken open, like a pomegranate teokset tarkastelevat muistia ja paikkoja kutsuen pohtimaan taiteen roolia henkilökohtaisen ja kollektiivisen muistin säilyttäjänä ja uuden (olo)tilan luojana.

Näytös esitetään sunnuntaina 21.9. klo 13.00–14.28 Kino Engelissä. Näytöstä seuraa lyhyt keskustelu Azar Saiyarin ja Sepideh Rahaan kanssa.


Shauheen Daneshfarin Scented Rooms (artikkelikuva) kuljettaa katsojat Teheraniin Iranin vanhimpaan teatteriin, joka oli aikanaan elinvoimainen kulttuuritila, mutta joutui sulkemaan ovensa vuoden 1979 vallankumouksen myötä. Runollisen kuvakielen, arkistofragmenttien ja näyttelijöiden kanssa uudelleen esitettyjen kohtausten avulla Daneshfarin elokuva pyrkii vangitsemaan – ja vapauttamaan – menneen aikakauden hengen ja teatterin uumenissa kytevät protestit herättäen uinuvan teatterin uudelleen eloon.

Shauheen Daneshfar (s. 1988, Teheran) on Tukholman ja Teheranin välillä työskentelevä taiteilija, elokuvantekijä ja valokuvaaja. Daneshfar on opiskellut valokuvausta, elokuvaa ja kuvausta Teheranissa sekä suorittanut elokuva- ja mediataiteen maisterintutkinnon Tukholman taideyliopistossa. Hän on myös Tukholmassa toimivan itsenäisen elokuvayhtiön Rum Filmin toinen perustaja.

Sepideh Rahaa: In Transition (2017).

Sepideh Rahaan teoksessa In Transition kuullaan kahden naisen toisilleen suuntaamia, runollisia puheenvuoroja. Rinnakkain olevissa, visuaalisesti kauniissa ja melankolisissa kuvissa naiset neulovat sanoistaan ja sanoillaan hahmotellen ja luoden toisilleen paikkaa ja merkitystä maailmassa. 

Sepideh Rahaa (s. 1981) on Helsingissä asuva monialainen taiteilija ja tutkija. Työssään hän tutkii ja kyseenalaistaa vallitsevia valtarakenteita, sosiaalisia normeja ja konventioita keskittyen naiseuteen, tarinankerrontaan, arkeen ja vastarinnan muotoihin. Hän pyrkii nykytaiteen keinoin luomaan tilaa dialogille. Tällä hetkellä Rahaa tekee tohtorintutkintoa nykytaiteessa Aalto-yliopistossa. Hänen tutkimusintresseihinsä kuuluvat representaatio, yhteistyö taiteellisena käytäntönä, dekolonisaatio ja feministinen politiikka.

Azar Saiyar: Helsinki-Teheran (2009).

Azar Saiyarin elokuvan Helsinki–Teheran Suomessa syntynyt kertoja muistelee ja näkee unia Teheranista. Saiyar punoo oivaltavasti yhteen monenlaista elokuvallista kerrontaa tavoitellen siirtolaisuuden mukana kulkevaa (affektiivista) tietoa, joka kulkee sukupolvelta toiselle.

Azar Saiyar on helsinkiläinen elokuvantekijä ja mediataiteilija. Hän käyttää usein teoksissaan arkistomateriaaleja – kollektiivisen muistin kuvia. Saiyar suuntaa katseen kohti katsomista, muistamista ja tarinoiden kerrontaa. Azar Saiyarin teoksia on esitetty kansainvälisillä elokuva- ja mediataidefestivaaleilla, gallerioissa, museoissa ja televisiossa.

Behzad Khosravi Noor: On The Dermis of History (2021).

Behzad Khosravi Noorin elokuvan On The Dermis of History keskiössä on Teheranin keskustassa, Felestin-aukiolla oleva patsas, joka on muistomerkki palestiinalaisten taistelulle ja erityisesti ensimmäiselle palestiinalaisten kansannousulle eli intifadalle vuosina 1987–1993. Khosravi Noori ottaa monumentin lähtökohdakseen tarkastellakseen taiteellisen tutkimuksen keinoin kahden hyperpolitisoidun maan suhteita ja historiaa. 


Behzad Khosravi Noori on taiteilija, kirjoittaja ja tutkija, jonka työskentely perustuu elokuviin, installaatioihin ja arkistotutkimukseen. Hänen teoksensa käsittelevät globaalin etelän historiaa, työvoimaa ja tuotannon muotoja sekä poliittisia suhteita, jotka ovat muodostaneet vastakertomuksia idän ja lännen väliselle kylmän sodan kahtiajaolle.

Taiteellisessa tutkimuksessaan Khosravi Noori tarkastelee henkilökohtaisten muistojen ja maailmantapahtumien risteyksiä, rajat ylittäviä kertomuksia sekä kollektiivisen menneisyyden tulevaisuutta.

Khosravi Noorin teoksia on esitetty muun muassa seuraavissa paikoissa: Venetsian biennaali, Timișoara biennaali, Malmön taidemuseo, Tensta Konsthal, Sakakini Art Institution Ramallah Palestine, Centre of Contemporary Art Riga ja Arran Gallery Tehran. Hän kuuluu VIS – Nordic Journal for Artistic Research -julkaisun toimituskuntaan.


Näytös on yhteistyö ruotsalaisen Filmformin kanssa. AV-arkki ja Filmform ovat osa DINAMO – Distribution Network of Artists’ Moving Image Organizations -verkostoa.

Näytöksen nimi on katkelma Rumin runosta, jonka on kääntänyt englanniksi Muhammad Ali Mojaradi.


R&A Shorts: I saw my heart broken open, like a pomegranate
21.9. klo 13.00–14.28
Kino Engel, Helsinki

Lisätiedot: R&A Shorts: I saw my heart broken open, like a pomegranate