Shrouds Have No Pockets

Pietiläinen Jaakko

N.N. on lomalla. Hän viettää sitä ilmaisessa premium-hotellissa nauttien kuratoidusta menusta yhtälailla ilmaisia elämyksiä. Vastineeksi N.N.:ää pyydetään tekemään päivittäinen matka iGumilla – erityisellä, älypuhelimella ohjattavalla laitteella, joka pystyy muokkaamaan ja tallentamaan käyttäjänsä tietoisuutta hammashermoyhteyden välityksellä. Shrouds Have no Pockets on Chris Markerin La Jetéen jälkielokuvallinen jatko-osa. 3d-animaatiota ja kuvattuja näkökulmaotoksia yhdistävä teos tutkii eletyn todellisuuden ja välitettyjen kokemusten kuten unien, muistojen, pelien ja elokuvien välistä suhdetta. Shrouds have no pockets lainaa La Jetéeltä sen keskeiset ajan, tietoisuuden ja muistin teemat ja sijoittaa ne uudelleen nykyisen myöhäisvaiheen kapitalismin kontekstiin, jota leimaa kaikkialla läsnäoleva ja yhä useammin koneellisesti tuotettu kuvallisuus.

Tuotantovuosi
2020
Kesto
00:29:40
Tyyppi
Asiasana
Alkuperäinen nimi
Shrouds Have No Pockets
Englanninkielinen nimi

Shrouds Have No Pockets

Tuotantomaat
Finland
Dialogi
Kyllä
Ääni
Kyllä
Työryhmä
Jonatan Sundström (Kuvaaja), Jaakko Pietiläinen (Käsikirjoittaja), Jaakko Pietiläinen (Leikkaaja), Jaakko Pietiläinen (Ohjaaja), Chester Malone (Säveltäjä), Johan Sebastian Bach (Säveltäjä), Jaakko Pietiläinen (Tekijä), Jaakko Pietiläinen (Tuottaja), Tatu Nenonen (Äänisuunnittelu), Jaakko Pietiläinen (Äänisuunnittelu), Henna Vainio (Näyttelijä), Eric Christison (Näyttelijä), Elena Leeve (Näyttelijä), Olli Kontulainen (Näyttelijä), Dan Davis (Näyttelijä), Maija Timonen (Näyttelijä), Elina Vainio (Näyttelijä), Jaakko Pietiläinen (Näyttelijä), Leena Nordberg (Näyttelijä), Kuvataideakatemia (Rahoittaja), Olli Leppänen (Visuaaliset efektit)
Pressikuvat
Jaakko Pietiläinen on monialaisesti kuvataiteen, performanssin, nykytanssin ja teatterin rajamailla työskentelevä taiteilija. Hän hyödyntää työssään eri materiaaleja ja medioita videosta tilallisiin interventioihin. Pietiläisen työt ovat usein paikkasidonnaisia ja ne operoivat todellisuuden ja fiktiivisten narratiivien välisellä vuorovaikutuksella. Pietiläinen on kiinnostunut siitä miten nykykulttuurin teknologinen infrastruktuuri hienovaraisesti muokkaa todellisuuttamme, ja kuinka järjestelmät pettävät ja tuottavat uusia, usein outoja esteettisiä vääristymiä. Viime aikoina Pietiläinen on työskennellyt arkkitehtuurin teemojen parissa. Pietiläisen uusimpia töitä ovat pysyvä julkinen veistos “Kutsuttuja vieraita” Sipoon Nikkilään (2019), yksityisnäyttely “Asuntomessu” galleria Sorbuksessa, Helsingissä (2018) sekä kollektiivinen performanssi “PET” Kiasmassa, Helsingissä (2017).