414

Marcus Lerviks

“Kuinka visualisoida muisto? Elokuvakohtauksissa näemme usein sumeita päällekkäiskuvia, jotka pikemmin hämmentävät katsojaa kuin luovan tunnun muistamisesta. Videoteoksessa visualisoin erityisen paikan lapsuudestani käyttämättä tällaisia standardisoituneita efektejä. Paikka on Söderfjärden, ainutlaatuinen vähintään 520 miljoonaa vuotta sitten syntynyt törmäyskraateri. Söderfjärden kuivui 1920-luvulla ja on tänään hedelmällinen viljelysalue ja lintujen paratiisi. Lähes pyöreän Söderfjärdenin läpimitta on nykyisin noin 6 km. Vaikka alue on kuiva, raikas merituuli ja tyypillinen rannikkoasutus ovat ylläpitäneet merellistä tuntua. Olen kokenyt tämän maiseman vain vuodenaikojen vaihtuessa (kuten kesä-, syys- ja talvilomilla). Näistä vaiheista on sitten muodostunut muistofragmentteja, jotka edelleen yllättävät siinä, miten sama paikka voi muuttua vuodenaikojen ja sään vaihdellessa. Yhdistän ne yhdeksi muiston kuvaukseksi, mikä ei ole mahdollista tiettyyn hetkeen sidotussa perinteisessä maisemamaalauksessa.”

Tuotantovuosi
2017
Kesto
00:39:45
Tyyppi
Genre
Asiasanat
Alkuperäinen nimi
414
Tuotantomaat
Finland
Dialogi
Ei
Ääni
Kyllä
Työryhmä
Marcus Lerviks (Kuvaaja), Marcus Lerviks (Käsikirjoittaja), Marcus Lerviks (Leikkaaja), Marcus Lerviks (Ohjaaja), Marcus Lerviks (Säveltäjä), Marcus Lerviks (Tekijä), Marcus Lerviks (Tuottaja), Marcus Lerviks (Äänisuunnittelu), Etelä-Pohjanmaan Taidetoimikunta (Rahoittaja)
Pressikuvat
Marcus Lerviks asuu ja työskentelee Vaasassa. Hänellä on taiteen maisterin tutkinto Taideteollisesta korkeakoulusta. Teokset ovat yleensä videota, tilallisuutta, valoa ja ääntä hyödyntäviä installaatioita, joilla on usein myös performatiivinen elementti. Lerviks on esittänyt töitään yksityis- ja ryhmänäyttelyissä vuodesta 1994 lähtien, mukaanlukien Galleri Maskinen Umeåssa, Ruotsissa (2012), Galleri Elverket Tammisaaressa (2009), Vaasan Taidehalli (2004, 2006, 2010), Taidehalli Helsinki (2005), Galleria Sinne (2005), Helsingin taidemuseo (2005) ja Nykytaiteen museo Kiasma (2004).