VR/AR -taide tutuksi webinaari 3.10.2022

VR/AR -taide tutuksi webinaari järjestetään maanantaina 3.10.2022, kello 10-16. Alta löydät päivän ohjelmiston ja seminaarin ilmoittautumislinkin.

Ilmoittaudu seminaariin tästä.

AV-arkki järjestää lokakuussa taiteilijoille ja muille taiteen alan toimijoille suunnatun webinaarin, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä laajennetun todellisuuden medioista VR, AR ja MR. Webinaari antaa tietoa alan käytännöistä, nykyisyydestä ja näkymästä. Päivän aikana avataan termistöä, esitellään VR:n ja AR:n ominaisuuksia ja tuotantojen erityispiirteitä, käydään läpi esimerkkituotantoja, keskustellaan taidemuotojen tulevaisuudesta ja laajennetun todellisuuden teosten esittämisestä galleriakontekstissa.

Seminaari on ilmainen ja esitykset pidetään viimeistä luentoa lukuun ottamatta suomeksi. AVEKin koulutusjaosto on tukenut tapahtumaa.

Ohjelma:

10:00 Eero Tiainen, VR-ohjaaja

Virtuaalitodellisuus-teknologia voidaan nähdä ihmisen tietoisuuden ja todellisuuskäsitysten laajentajana. Millaisia uudenlaisia taidekokemuksia laajennetun todellisuuden mediat (VR, AR, MR) luovat? Mikä mahdollistuu pelillisyyden ja upottavuuden kautta – mikä ei aiemmissa taide- ja mediamuodoissa ole ollut mahdollista? VR-ohjaaja Eero Tiaisen luento käsittelee taiteellisten VR-kokemusten olemusta esimerkkien kautta sekä VR-kokemussuunnittelun lähtökohtia.

11:00 Lotta Veromaa, design ja XR-asiantuntija

Taiteilijaesittely: VR-tuotannon läpikäynti esimerkkituotantona Kansallismuseoon toteutettu VR-teos Ingeborg (2022).

11:45 Tuomas A. Laitinen, taiteilija

Taiteilijaesittely: VR-tuotannon läpikäynti esimerkkituotantoina Con-sequence (2022) ja Thermocene (2017).

12:30 – 13:30 Lounastauko

13:30 Tatu Heinämäki, mediataiteilija ja pelisuunnittelija

AR-teosten toteuttaminen, AR-työkalujen esitteleminen. Useita esimerkkiteoksia.

14:15 Jussi Mäkinen, chief brand officer, Varjo

Varjon taidehankkeen esittely, yhteistyö taiteilijoiden kanssa ja VR-laitteiden tulevaisuudennäkymiä.

15:00 Kelani Nichole, founder, TRANSFER gallery

Virtual Worlds in Contemporary Art. What are the key considerations in exhibiting and collecting virtual artworks? What are the challenges for a gallery in working with VR/AR and virtual worlds? How is the contemporary art market developing around this emerging medium?


Lotta Larissa Veromaa työskentelee taiteen ja muotoilun parissa. Viime vuodet hän on toiminut immersiivisten teknologioiden kanssa, syventäen aiempaa osaamistaan. Veromaata kiinnostaa erityisesti pinta, jossa digitaalinen ja fyysinen maailma kohtaavat.

Eero Tiainen on psykologisesti vaikuttaviin VR-taidekokemuksiin erikoistunut ohjaaja ja kokemussuunnittelija Avatar’s Journey -yrityksessään. Hänen päätuotantojaan ovat tällä hetkellä Espoon kaupunginteatteriin tuleva Rakkaussimulaatio EVE sekä kansainvälisessä festarilevityksessä kiertävä Rakkaussimulaatio EVE: Vedenhenget. Tiainen vaikuttaa Suomen XR-alan yhteisö FIVR:n hallituksessa sekä VR-taidefestivaali Embracen taiteellisena johtajana. Taustaltaan Tiainen on taiteen maisteri jolla on vuosien kokemus VR-alan tehtävistä Aalto-yliopistossa sekä elokuva-alalta.

Tuomas A. Laitinen on taiteilija joka työskentelee monimuotoisesti liikkuvan kuvan, äänen, lasin ja kemiallisten sekä mikrobiologisten prosessien parissa. Hän on kiinnostunut ekologisista kysymyksistä, tietoisuuden ja tiedon muodostumisesta sekä huokoisista järjestelmistä.
Keskeisinä aiheina on usein erilaisten symbioosien kautta syntyvät reaktiot ja resonanssit. Viime vuosina Laitinen on tutkinut laajemmin muun muassa mustekaloja ja tehnyt näille elämänmuodoille tarkoitettuja biomorfisia lasiveistoksia.

Tatu Heinämäki on Helsingissä toimiva mediataiteilija ja pelisuunnittelija. Hän on taiteellisessa työskentelyssään kiinnostunut muistojen ja tilan välisestä suhteesta sekä pelisuunnittelun ja uusien medioiden kuvataiteelle tarjoamista mahdollisuuksista.

Kelani Nichole is a technologist and founder of TRANSFER, an experimental media art gallery exhibiting decentralized networks and virtual worlds in contemporary art since 2013. Her inventions range from software-enabled immersive exhibition formats to new forms of cultural infrastructure. Currently she is building a new cultural organization as Head of Experience at e.a.t.}works, and advising artists and institutions on Web 3 strategies.


Nostokuva: Tuomas A. Laitinen: Con-sequence (2017)

VR/AR -taide tutuksi webinaari, 3.10.2022, kello 10-16.

Ilmoittaudu seminaariin tästä.


AV-arkki on edistänyt suomalaisen mediataiteen asemaa vuodesta 1989. Taiteilijat osallistuvat tähän tapahtumaan AV-arkin edistämistyön ansiosta.