Jenni Toikan Preludi Op. 28 nro 2 saa ensi-iltansa Musiikkitalon mediaseinällä 10.9.

Jenni Toikan teos Preludi Op. 28 nro 2 saa ensi-iltansa Musiikkitalon mediaseinällä 10.9. klo 18.30. Teos on nähtävillä syyskaudella 2021 aina ennen Helsingin kaupunginorkesterin konserttia, noin viidesti kuukaudessa. Katso konserttikalenteri Helsingin kaupunginorkesterin sivuilta.

Preludi Op. 28 nro 2 on filmiteos, joka on saanut nimensä Chopinin tunnetun sävellyksen mukaan. Pitkän yhtenäisen oton aikana näemme kahden henkilön (Seidi Haarla ja Meri Nenonen) vuoroin soittavan pianoa ja vuoroin kuuntelevan. Kappale on molemmilla soittokerroilla sama – Preludi Op. 28 nro 2 – mutta esittäjän vaihtuessa vaihtuu samalla tulkinta kappaleesta ja se, kenen näkökulmasta kappaletta ja sen esittämistä tarkastellaan. Katkeamaton soitto ja leikkaamaton otto kiinnittävät tahollaan tapahtuman yhteen ajalliseen hetkeen, mutta kameran liikkuessa ja henkilöiden paikkojen vaihtuessa aika yhtä lailla kerrostuu. Soittajasta tulee kuuntelija ja kuuntelijasta soittaja.

Chopinin Preludin käyttö teoksessa viittaa Visuaaliseen alkusoittoon sekä klassisen musiikin perinteeseen yhä uudestaan toisintaa ja tulkita klassikoita, mutta myös teoksen elokuvalliseen esikuvaan, Ingmar Bergmanin Syyssonaattiin (1978). Elokuvan eräässä keskeisessä kohtauksessa äiti ja tytär soittavat vuorollaan toisilleen kyseisen sävellyksen. Koska kyseessä on teos, jonka molemmat tuntevat, he pystyvät asettautumaan toisen asemaan kuunnellessaan ja katsellessaan toisen soittoa. Tämän kaltainen tilanne nostaa esille kysymyksiä vastavuoroisuuden tunteesta, simultaanisuudesta ja aistienvälisyydestä. Voisivatko roolit sekoittua katsojasta ja kuuntelijasta katsottavaksi ja kuunneltavaksi? Voiko toisen soittoa seuratessa tuntea omat kätensä, sormensa koskettimilla? Onko mahdollista, että vastavuoroisuus toimii edelleen niin, että videoteoksen katsoja pystyy kuuntelemaan teoksessa esiintyvien henkilöiden korvilla?

Jenni Toikka (s. 1983) on helsinkiläinen kuvataiteilija. Hän on valmistunut Kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemian tila-aikataiteen osastolta vuonna 2012. Vaikka hänen pääasiallinen tekniikkansa on liikkuva kuva, työskentelee hän laaja-alaisesti kuvataiteen kentällä. Toikalla on ollut useita yksityis- ja ryhmänäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla. Viimeisin yksityisnäyttely Reel, nähtiin HAM Galleriassa syksyllä 2019. Oman taiteellisen työskentelyn lisäksi Toikka on toiminut erilaisissa taiteilijaryhmissä. Eeva-Riitta Eerolan kanssa he ovat toimineet taiteilijaparina vuodesta 2017 lähtien. Viimeisimpänä yhteistyössä syntynyt Lighthouse-näyttely ja videoteos nähtiin Ranskassa Maison Louis Carréssa loppuvuodesta 2019. Toikan teoksia on muun muassa Nykytaiteen museo Kiasman ja Saastamoisen säätiön kokoelmissa. Hän on ollut toteuttamassa myös kahta julkisen taiteen teosta. Leena Nion ja Taneli Rautiaisen kanssa Espoon uuteen sairaalaan yhteistyönä syntynyt teos on myös osana EMMA:n kokoelmaa. Toikka on mukana perustajajäsenenä loppuvuodesta 2020 toimintansa Helsingin Herttoniemenrannassa aloittaneessa nykytaiteen Monitoimitila O.:ssa.

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEKin, AV-arkin, Helsingin kaupunginorkesterin (HKO) ja Nykytaiteen museo Kiasman avoin teoshaku Visuaaliseen alkusoittoon päättyi tammikuussa 20.1.2020, ja valituksi tuli kuvataiteilija Jenni Toikan teos. Ehdotuksia hakuun tuli yhteensä 139. Uuden teoksen tuotannon rahoittivat AVEK ja Kiasma.


Työryhmätiedot:

näyttelijä Seidi Haarla
näyttelijä Meri Nenonen
kuvaaja Ville Piippo
lavastaja Tomi Lauri 
äänisuunnittelija Kasperi Laine
puvustaja maskeraaja Kaisu Hölttä
valot Harri Ahvenainen 
dolly Karo Malmivaara
focus puller Juho Siimes
editoinnin tuki Sampo Siren 
värimäärittely Petri Falkenberg
masterointi Grade One


Jenni Toikka: Preludi Op. 28 nro 2, 10.9.2021–6.1.2022, Musiikkitalon mediaseinä

Lisätietoa: Helsingin kaupunginorkesteri


AV-ARKKI ON EDISTÄNYT SUOMALAISEN MEDIATAITEEN ASEMAA VUODESTA 1989. TAITEILIJAT OSALLISTUVAT TÄHÄN TAPAHTUMAAN AV-ARKIN EDISTÄMISTYÖN ANSIOSTA.