Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin lyhytelokuvaohjelmisto julkaistu – AV-arkki esittää Nastja Säde Rönkön tuotantoa

Helsinki International Film Festival Rakkautta & Anarkiaa on julkaissut Cut to the Chase – R&A Shorts -lyhytelokuvaohjelmistonsa. Rakkautta & Anarkiaa järjestetään tänä vuonna 16.–26.9.2021. Lyhytelokuvaohjelmisto on sijoittunut perinteisesti festivaalin jälkimmäiselle viikolle. Tänäkin vuonna ohjelmisto sisältää runsaasti kotimaista taiteilijain liikkuva kuvaa.

Anni Puolakka: Sydämestä (2021)

Kotimaisessa lyhytelokuvakilpailussa esitetään muun muassa Pia Andellin tanssipitoinen elokuva Rekonstruktio (2021, kotimainen kilpailu 1) sekä Anni Puolakan elokuva Toxoplasma gondii -loisen riehakkaasta elämästä, Sydämestä (2021, kotimainen kilpailu 3). Marja Viitahuhdan Kuvitteelliset maisemat (2020), yhteistyö saamelaismuusikko Ánnámáretin kanssa, esitetään muun lyhytelokuvaohjelmiston Lyhytelokuvia Saamenmaalta -näytöksessä.

Lyhyttä toisella tasolla esittelee uutta taiteilijain lyhytelokuvaa

Maija Tammi: The Problem of the Hydra (2020)

Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin kuratoima ”Lyhyttä toisella tasolla” -näytös esittelee uusia lyhytelokuvia, jotka edustavat taiteellista ja yllättävääkin muotokieltä. Näytöksessä nähdään seuraavat elokuvat:

Arttu Nieminen: Singularity (2021, 11:00)

Kolossaalisen arkkitietokoneen rakenteissa digitaaliseen tapahtumahorisonttiin luhistuu singulariteetti. Algorytmi evoloituu surrealistiseksi virtaavaksi entiteetiksi, tavoittaen jotakin perustavanlaatuista ihmisyydestä, olemassaolosta ja maailmankaikkeudesta.

Maija Tammi: The Problem of the Hydra (2020, 09:00)

The Problem of the Hydra (Hydran ongelma) on kokeellinen lyhytdokumentti, joka käsittelee makean veden polyypin, hydran, aiheuttamia käytännöllisiä ja metafyysisiä ongelmia 1700-luvulta tähän päivään. Toisin kuin suurin osa eläimistä, Hydra vulgaris ei vanhene – lainkaan.

Joel Autio: Toinen yö (2020, 18:00)

Unet sekoittuvat muistoihin katoamisen hetkellä. Toistuvat eleet ja näkymät piirtyvät tyhjyyteen kuolevan muotokuvassa.

Matti Harju: Minus World (2021, 06:00)

Nintendopeli, kodeniini ja netti-BDSM sekoittuvat tässä minimalistisessa spekulaatiossa, kiertäen ja pyrkien kohti uutta sisäistä toiseutta.

Matti Harju: El Centro (2021, 07:00)

Nuori Anon löytää kaiken digitaalisen, binäärisen juuren koulumatkalla New Yorkiin ja pääsee yllättävään johtopäätökseen.

Elian Mikkola: Via Karelia (2021, 12:00)

Kuinka jäljittää kivun keskipiste, kun aika on muodostanut sen ympärille omat suojamuurinsa? Taiteilija yrittää ymmärtää oman identiteettinsä alkujuuria ja sukupolvelta toiselle periytynyttä surua matkaamalla vanhempiensa kanssa isoäidin kotikylään Kuolemajärvelle Karjalan tasavaltaan. Via Karelia on tutkimus ja matka, kotivideoiden ja käsin kehitetyn 16 mm filmin kanssa, rajan toiselle puolen ja takaisin. 

Reija Meriläinen: Master Longclaws (2020, 06:00)

Master Longclaws kertoo tarinan kutinasta, jota ei ihan ylety raapimaan. Siinä muotoaan ja nimeään vaihtava kynsitaiteilija Monster Longclonk etsii läheisyyttä vääristä paikoista.  

Anssi Kasitonni: Deus ex machina (2021, 04:00)

Siimat näkyy, illuusio murtuu.

Saara Ekström: Shadow Codex (2021, 12:00)

Shadow Codex on tutkielma kuvan ja tekstin todistusvoimasta sekä symbolien merkityksestä vankilan valvotussa ja suljetussa laitosympäristössä. Turun lääninvankilan (1835–2007) hylätyissä tiloissa kuvattu teos dokumentoi seiniin piirrettyjen, naarmutettujen, liimattujen ja poltettujen viestien kerrostumia. Elokuvan pulssia rytmittää John Cagen (1912–1992) vuonna 1964 säveltämä kuusiosainen teos ”Perilous Night”, jonka sanotaan olevan Cagen matka sielun yölliselle puolelle.

Jonna Kina: After Life followed by Red Impasto Jar (2021, 09:00)

Teos muodostuu kahdesta erillisestä elokuvasta, jotka molemmat käsittelevät transsendentaalisia teemoja arkeologisten ja laittomien hautakaivausten kautta.

Jonna Kina: After Life followed by Red Impasto Jar (2021)

AV-arkki esittää Nastja Säde Rönkön retrospektiivisen näytöksen ”Pehmeitä tarinoita hajoamisesta”

Nastja Säde Rönkkö: Altered Breaths, Future Feelings (2019)

Vuonna 2019 Vuoden nuori taiteilija -palkinnon voittanut Nastja Säde Rönkkö (s. 1985) on tunnettu muun muassa performanssia ja osallistavaa taidetta yhdistelevistä videoistaan, installaatioistaan ja muista, laajemmista teoskokonaisuuksistaan. AV-arkin tämänvuotisen R&A-yhteistyönäytöksen videot tuovat esiin Rönkön taiteen runollisuuden, niin sanallisen kuin visuaalisen. Aiheet ovat painavia ja kiinnittyvät luontokadon ja ilmastokriisin aihepiiriin. Teosten lyyrinen lähestymistapa kuitenkin tempaa katsojan mukaan mielikuvittelemaan, millaisia ovat lopunaikojen rakkaustarinat, muistamaan muistoja, jotka ovat vasta horisontissa.  

Näytöksessä ”Pehmeitä tarinoita hajoamisesta” esitetään seuraavat teokset:

Milk & Decay (2019, 09:32, nostokuvassa)

Teos on kuin loru kuukausista, mutta sanaleikittelyn lomassa lymyää viittauksia planetaariseen katastrofiin. Muuttuneessa maailmassa toimijoiksi nousevat erilaiset sopeutuvaiset olennot, kuten torakat, kojootit ja sienet.

Altered Breaths, Future Feelings (2019, 08:25)

Videon kertojaääni jostain määrittelemättömästä tulevaisuudesta käsittelee rakkautta, toivoa, tulevaisuutta, alkua, myyttejä, ympäristökatastrofeja ja sukupuuttoon kuolleita lajeja. Teoksessa pohditaan yhden aikakauden mahdollisia loppuja, sen monimutkaisia historioita, tarinoita ja muuttuvia identiteettejä. Videon tarkoituksena on tarkastella ihmisten ja muiden olioiden mahdollisia yhteisiä tulevaisuuksia, sekä tarvetta elää, muistaa ja toimia yhdessä.

ICELAND (Nighttime) (2019, 06:18)

Teoksessa tutkitaan ahdistuksen ja toivon jaettua mielenmaisemaa eeppisissä katastrofinjälkeisissä maisemissa. Video vetoaa perustavanlaatuisimpiin inhimillisiin kokemuksiin: rakkauteen, toivoon, pelkoon, yksinäisyyteen ja yhdessäoloon. Teos on kuvattu Islannin romanttisissa mutta torjuvissa maisemissa. ICELAND (Nighttime) käsittelee herkästi tilannetta, jossa lähestymme tuntemamme maailman loppua.

Above Our Horizon (2019, 03:11)

Teoksessa Above Our Horizon taiteilija pukeutuu linnun päätä esittävään naamioon. Naamion suuruus ja sen piirteet viittaavat ruudulla esitettyyn outoon todellisuuteen: sekoitukseen tuttua ja turvallista maailmaa sekä unten maailmaa. Mukana ovat meri, lintujen ja lepakoiden halkoma ja tähtien pilkuttama ilmakehä, suolainen merituulen pyörre, tuli ja palanut kukkula, sekä kaloja, jotka grillataan elävältä ravinnoksi.

how to skin a polar bear (2019, 10:45)

Majesteetilliset kuvat arktisista jäätiköistä asettuvat ristiriitaan runon kanssa, jossa kertojaääni ohjeistaa rauhallisesti, miten jääkarhu nyljetään käpäliään myöten, elävästä olennosta joukoksi hyödykkeitä.

Dark Matter, Dead Fox (2019, 06:18)

Vanhan ketun äänen johdattelemana kertoja kuvailee hankalaa ihmissuhdetta epämääräisessä kotiympäristössä. Nyky-yhteiskunnan virheet ja uhkaavan katastrofin aiheuttaman ahdistuksen voi aistia taustalla. Ajatukset tähtipölystä ja koko universumia yhteen sitovasta pimeästä aineesta tarjoavat toivon ja lohdun pilkahduksia.

A Seal Story (2019, 12:56)

Karussa kalastajakylässä Islannin rannikolla sekä helsinkiläisessä trendihotellissa kuvattu A Seal Story on queer-versio nykyaikaisesta kolmiodraamasta. Teos on saanut innoitusta legendasta, jossa hylkeiden uskottiin olevan entisiä ihmisiä, jotka hakeutuivat mereen vapaaehtoiseen kuolemaan. Kerran vuodessa ne saivat rantautua maalle, luoda nahkansa ja huvitella ihmishahmossa.

Nastja Säde Rönkkö: A Seal Story (2019)

Helsinki International Film Festival Rakkautta & Anarkiaa, 16.–26.9.2021, Helsinki

Lisätietoa: HIFF


AV-ARKKI ON EDISTÄNYT SUOMALAISEN MEDIATAITEEN ASEMAA VUODESTA 1989. TAITEILIJAT OSALLISTUVAT TÄHÄN TAPAHTUMAAN AV-ARKIN EDISTÄMISTYÖN ANSIOSTA.