Minna Långströmin ja Leah Beefermanin näyttely Photosonic Landscapes in Color on avoinna Biotaiteen seuran SOLU-tilassa 20.11. asti. Näyttelyn yhteydessä järjestetään torstaina 12.11. online-paneelikeskustelu klo 18, jossa Långströmin ja Beefermanin lisäksi tieteen kuvista puhuvat tähtitieteilijä Sara Martin sekä taiteilija Mika Taanila. Keskustelun moderoi AV-arkin ohjelmakoordinaattori Tytti Rantanen.
Taiteilijat Minna Långström ja Leah Beeferman ovat aiemmassa taiteellisessa ja akateemisessa työssään käsitelleet eri tavoin tieteellisiä kuvia ja niiden suhdetta kulttuurisiin, kuvan käsitteeseen kytkeytyviin ideoihin. Photosonic Landscapes in Color -näyttelyssä nähdään Långströmin ja Beefermanin uusia kokeellisia teoksia. Niissä taiteilijat lähestyvät kuvia tieteellisinä työkaluina ja tiedon toisenlaisena muotona sekä fyysisinä, valoherkkien objektien kanssa korreloivina entiteetteinä, jotka koostuvat pikseleistä tai pigmenttirakeista.
Minna Långströmin videoinstallaatio Photosphere pohdiskelee Aurinkoa tutkivan tähtitieteilijä Sara Martinin työtä ja sen materiaalisuutta. Martin työskentelee puutarhassaan Kalifornian Pasadenassa. Sitruunapuiden ympäröimänä ja San Gabriel Mountains -vuoret taustallaan hän tähyää teleskoopillaan vuorokausien valoisaan aikaan ja nauhoittaa videokuvaa ja timelapse-videoita tutkimusmateriaalikseen. Ennen paradigmanvaihdosta digitaaliseen videokuvaan Aurinkoa tutkivat tähtitieteilijät käyttivät työssään 16- ja 35-millimetristä filmiä. ”Kehitettyjä filmejä toimitettiin noin kerran viikossa. Meillä oli katseluhuone, jonka sai pimennettyä täysin ja jossa oli 16-millisiä ja 35-millisiä projektoreita, missä vietin tunteja tutkien timelapse-filmejä ja tehden muistiinpanoja siitä, minkä saattoi nähdä, mitata ja analysoida.” Martin mainitsee, että menneisyydessä filmit kehitettiin samoissa pimiöissä, joita elokuvateollisuus käytti.
Photosphere-teoksen erityisfokus on filmin käytössä osana tämäntyyppistä tutkimusta, Martinin nauhoittamissa Auringon kuvissa sekä periaatteissa, jotka liittyvät tieteelliseen kuvitukseen erotuksena toisenlaisista elävän kuvan käyttötarkoituksista. Installaatio leikittelee käsityksellä väristä esteettisenä, fenomenologisena ja tieteellisenä arvona. Todellisen värin käsite ei ole erityisen hyödyllinen tähtitieteilijöille, geologeille ja astrobiologeille, kun taas pseudovärit tuottavat uutta tietoa. Tämä valokuva-aineiston manipulaatio on syvällisessä yhteydessä siihen, kuinka silmämme havainnoivat maailmaa, laajentaen näkökykyämme yli sen, minkä paljas silmä voi erottaa.
Minna Långström & Leah Beeferman: Photosonic Landscapes in Color, 16.10. – 20.11.2020, SOLU Space
Lisätietoja: Biotaiteen seura