Jonna Kinan näyttely After Life Helsinki Contemporaryssa 9.4.—2.5.2021

After Life on Jonna Kinan ensiesiintyminen Helsinki Contemporaryssa. Näyttelyn uusissa teoksissa yhdistyvät taidehistorialliset kerrostumat sekä elämän ja kuoleman raja-alueen tutkiminen elokuvan, säveltaiteen ja arkeologian keinoin. Moniaistinen kokonaisuus koostuu ääniteoksesta ja kaksiosaisesta videoteoksesta. Muinaisten esineiden tarinat ja tunnustukselliset elementit johdattavat ikiaikaisten ihmisyyden kysymysten äärelle kuuntelemisen ja kuulluksi tulemisen kautta.

Näyttelyn teoksia yhdistää Mazzano Romanon arkeologisen museon kokoelmissa oleva, muinaiselle faliskikulttuurille kuulunut haudasta ryöstetty esine (500 eaa). Esine ja sen tarina inspiroi vuonna 2017 museossa vieraillutta taiteilijaa, keraaminen ruukku on ollut sementoituna, oletettavasti koriste-elementtinä yksityisessä käytössä, ennen kuin se on päätynyt MAVNA-museon omistukseen. Videoteos Red Impasto Jar dokumentoi ulkomuodoltaan muuttunutta hautaesinettä yksityiskohtaisen koreografian avulla. ”Esine tuntui kertovan moniulotteista tarinaa tuonpuoleisesta, taide-esineen aurasta ja tieteellisestä arkistoimisesta”, kertoo Kina. Teoksen toinen osa After Life rakentuu lyhyistä meditatiivisista kohtauksista, jotka kuvaavat faliskien Cavone di Monte Li Santi -nekropolin raunioita ja niitä ympäröivää luontoa. Nekropolin hautakammioilla oli tehty laittomia kaivauksia ennen kuin arkeologit löysivät ne vuonna 2015.  

Ääniteoksessa Confession Piece for Voice kuolevaisuuden, häpeän, nautinnon sekä katumuksen tematiikkaa tulkitaan a cappella -laulun muodossa sopraanoäänellä. Jonna Kina on luonut teosta varten sävellyksen yhdessä Lauri Supposen kanssa, vokalistina toimii Aida Wessman. Libretto koostuu fragmenteista, jotka pohjautuvat Augustinuksen (kirkkoisä, teologi ja filosofi 354–430) teokseen Tunnustuksia (397–398). Augustinuksen käsittelemät ihmisyyden teemat laajenevat ajattomiksi. ”Tunnustuksia -teoksen olennaiset kysymykset siitä, miten olemme eläneet, miten elämme ja miten meidän tulisi elää, ovat kuitenkin keskeisiä myös nykyisessä tilanteessamme, esimerkiksi suhteessa luonnonvarojen käyttöön, monimuotoisen luonnon elintilan kaventuessa. Tällä tavalla ajateltuna teos antaa reflektiivistä kaikua ihmiskeskeiselle aikakaudelle”, Kina kuvailee. Teos on kuunneltavissa näyttelytilassa pyydettäessä.

Videoteoksesta tehty yksikanavainen versio After Life followed by Red Impasto Jar saa maailman ensi-iltansa Berliinin elokuvajuhlilla kokeellisessa Forum Expanded ohjelmistossa kesäkuussa. Teos on toteutettu yhteistyössä Museo Archeologico Virtuale di Narce – MAVNA museon kanssa. Näyttelyä ja teosten tuotantoa ovat tukeneet AVEK, Taike, Greta ja William Lehtisen säätiö, SKR ja Oskar Öflund Stiftelse.

Jonna Kina (s.1984) on valmistunut Kuvataideakatemiasta sekä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta. Kinan teoksia on nähty laajasti kansainvälisissä näyttelyissä ja festivaaleilla, mm. Tokyo Photographic Art Museumissa, Berlinale Forum Expanded Cinema Programissa Berliinissä, Taidemuseo Kumussa Tallinnassa, Kunsthal Charlottenborgissa Kööpenhaminassa, EMMA – Espoon modernin taiteen museossa, Galleria delle Carrozze di Palazzo Medici Riccardissa Firenezessä, Musée de l’Elyséessä Lausannessa sekä Rotterdamin kansainvälisellä elokuvafestivaalilla (IFFR). Nordisk Panorama valitsi Kinan teoksen Arr. for a Scene parhaaksi pohjoismaiseksi lyhytelokuvaksi 2017 ja samana vuonna hänet nimitettiin ehdolle VISIO Young Talent Acquisition Prize -palkintoon Firenzessä.


Jonna Kina: After Life, 9.4.–2.5.2021, Helsinki Contemporary

Lisätietoa: Helsinki Contemporary