Taidetta taiteen vuoksi: Rakennettu ja kasvanut 23.1.2024 Cinema Orionissa

AV-arkin ja Cinema Orionin Taidetta taiteen vuoksi -näytössarja jatkuu jälleen syksyllä keskeytyneen, entistäkin ajankohtaisemman teeman ”Jälleenrakennustyömaa” parissa. Tammikuun näytös, ”Rakennettu ja kasvanut”, esitetään tiistaina 23.1.2024 klo 17 Cinema Orionissa. Lunasta vapaalippusi Cinema Orionin verkkokaupasta!

Näytöksen avaa Lea Kantosen ja Pekka Kantosen harvoin esitetty ekokriittinen videoteos Suomi-Neito (1989). Ingel Vaiklan Double Exposure (2020) jatkaa nationalististen ihanteiden rapistumisen kartoitusta. Marjo Levlinin Risto Jarva -palkittu essee-elokuva Ellipsis (2020) sukeltaa ihmisten ja eläinten kaltoinkohtelun historiaan. Joel Karppasen Luontoelokuvassa (2021) tutkitaan luonnonmukaisen ja keinotekoisen tulkinnanvaraista rajaa. Valentina Alvarado Matosin Trópico desvaído (2016) on elokuvallinen runo kaukaisesta ja läheisestä, kodista ja kodin kuvasta. 

Taidetta taiteen vuoksi tuo yhteen taiteilijain liikkuvaa kuvaa, mediataidetta ja kokeellista elokuvaa niin Suomesta kuin ympäri maailmaa, uutuuksia ja klassikoita. Näytössarjaa ovat tukeneet Koneen säätiö, Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Helsingin kaupunki. Sarjan kuratoinnista vastaa työryhmä, johon kuuluvat Diego Ginartes, Sepideh Rahaa, Tytti Rantanen ja Azar Saiyar. Seuraavat Taidetta taiteen vuoksi -näytökset esitetään 27.2.2024, 23.4.2024 ja 21.5.2024. Näytöksiin on vapaa pääsy – lunasta ilmainen lippusi Cinema Orionin verkkokaupasta!

Lea Kantonen & Pekka Kantonen: Suomi-neito (FI, 1988, 11:54, suomi, S)

Video kertoo ihmisen tuhoavasta ja suojelevasta suhteesta luontoon. Erämaalammen rannalla Suomi-neidoksi pukeutunut esiintyjä uhkaa kirveellä ohimoaan ja toisella kädellä hän suojelee päätään. Äiti, isä ja pieni lapsi tekevät arkisia askareita erämaassa, jossa puut ovat saaneet lahota rauhassa. Video on kuvattu Kessin erämaa-alueella Inarissa samaan aikaan, kun Metsähallitus aikoi hakata alueen puut avohakkuilla ja syntyi kansanliike Kessin puiden suojelemiseksi.

Ingel Vaikla: Double Exposure (EE, BE, 2020, 14:00, venäjä, englanti, S)

Double Exposure tutkii suhdetta historian ja nykyisyyden, menneisyyden ja tulevaisuuden, utopian ja dystopian välillä. Nämä yhteydet ovat yhtä aikaa läsnä Slavutychissä, viimeisessä Neuvostoliiton Pohjois-Ukrainaan rakentamassa ihannekaupungissa.

Marjo Levlin: Ellipsis (FI, 2020, 28:15, suomi, 7)

Ellipsis on polveileva tarina, jossa monologin kertoja kohtaa jousiampujien harjoitusalueena toimivassa metsässä kolmiulotteisia eläinkuvia ja niiden yhteyteen puiden väliin ripustetun suuren kankaan, joka herättää mielikuvan metsäisestä elokuvakankaasta tai näyttämöstä eläinpatsaineen. Tarina herättää jousiampujien maaleina toimivat mykät ja arvoitukselliset muovieläimet eloon, osaksi historiaa, joka johtaa Disneyn kuuluisan Bambi-elokuvan myötä pohtimaan urheilumetsästystä sekä eläimen ja ihmisen kuvallisen esittämisen perinteitä. Kollaasinomainen, omintakeisesti tekstiä ja visuaalista aineistoa yhdistelevä esseemäinen elokuva on pääosin kuvattu metsässä Itä-Helsingissä, mutta myös Rabat’n eläintarhassa Marokossa, Kunstkameran kokoelmissa Pietarissa sekä sattumalta eräällä syrjäisellä hautausmaalla Oregonin Astoriassa, Yhdysvalloissa. Lisäksi teoksessa on käytetty otteita vanhoista stereokuvista.

Joel Karppanen: Luontoelokuva (FI, 2021, 10:37, ei dialogia, S)

Kuva- ja ekokriittinen essee-elokuva simuloidusta luonnosta ja kansallispuistoista – metsän eläimistä, petokuvaajista ja suomalaisesta maisemasta. Vanhat arkistokatkelmat yhdistyvät nykypäivän kuvastoon luontokuvauksen kulisseista. Ääniraidalla luonnon äänet sekoittuvat synteettiseen linnunlauluun. 

Valentina Alvarado Matos: Trópico desvaído (ES, VE, 2016, 06:09, espanja, S)

”Isäni avaa kuin räjähdykseltä kuulostavan piirustuksen; rakennan käsilläni maisemia Venezuelan postikorteista, jotka löysin Barcelonasta; talo palaa. Nämä Venezuelassa ja Barcelonassa kuvatut kuvat kytkeytyvät visuaaliseen esseeseen, jossa kuvasin harjoituksia liittyen matkustamiseen, kiintymyksiin, alkuperään.”


Planssin kuva: Joel Karppanen: Luontoelokuva (2021)