Reipas määrä kokeellista lyhytelokuvaa Kettupäivien kilpailusarjassa

Reipas määrä kokeellista lyhytelokuvaa Kettupäivien kilpailusarjassa

Perinteinen ja uudistunut Kettupäivät-festivaali tuo 15.–19.11. näytille suuren kattauksen kotimaisen lyhytelokuvan parhaimmistoa. Helsingin keskustan lisäksi ympäri Uuttamaata vietettävillä Kettupäivillä juhlii niin lyhytmuotoinen fiktio, dokumentti, animaatio kuin kokeellinenkin lyhytelokuva.

Kettupäivien kilpailusarjaan valittiin yli 200 kotimaisen lyhytelokuvan joukosta 50 kilpailuelokuvaa. Nyt nähtävät teokset ovat viimeisen kahden vuoden aikana valmistuneita alle 30-minuuttisia elokuvia, jotka ovat Suomessa tehtyjä tai suomalaisen ohjaamia. AV-arkin jäsentaiteilijoiden tekemiä näistä on jopa viidesosa. Teokset kilpailevat Kettupalkinnosta. Pääpalkinnon lisäksi jaetaan palkinnot parhaalle animaatiolle, dokumentille, fiktiolle ja kokeelliselle elokuvalle sekä parhaalle opiskelijaelokuvalle.

Seuraavat teokset valittiin kilpailuun AV-arkin levityksen kautta:

Autio: Aarnen ikkuna (2016)

Pasi Autio: Aarnen ikkuna (2016, 08:30)

Teoksessa vuorottelevat lähikuvat iäkkään miehen kasvoista sekä ulkonäkymät kerrostalon ikkunasta. Miehen kuvissa aika on lyhyt hetki, kun taas ulkokuvissa näkyy koko vuoden kierto. Miehen ääni kommentoi ulkonäkymän pieniä tapahtumia, mutta ne tuntuvat kuvailevan yhtä lailla hänen omaa tilaansa.

Jonna Kina: Arr. for a Scene (2017, 05:17)

Arr. for a Scene on dokumentaarinen muotokuva kahdesta foley-taiteilijasta ja heidän työskentelystään yhden elokuvahistorian tunnetuimman kohtauksen parissa (Alfred Hitchcockin Psykon, 1960, suihkukohtaus). Tämä esitys on dokumentoitu 35 mm filmille. Katsoja näkee alkuperäisen kohtauksen sijaan foley-taiteilijat luomassa äänitehosteita, kuten askeleiden, suihkun ja sulkeutuvan oven ääniä. Performanssinsa aikana foley-taiteilijat katsovat suoraan kameraan. Teos kääntää elokuvallisen asetelman ja katsojan katseen käänteiseksi. Katsojasta tulee osa elokuvan kohtausta. Teos tutkii, miten ääniä tuotetaan elokuvallisiin tarkoituksiin ja mitä tapahtuu kun elokuvan rakenteita puretaan osiinsa.

Mika Taanila: The World (2017, 07:00)

Elokuva “Mies toisesta maailmasta” (ohj. Nicolas Roeg 1976) evakuoituna ja ylösalaisin käännettynä. Elämet, huonekalut ja kulkuneuvot odottavat lähestyvää katastrofia autioissa maisemissa. ”We must have died alone, a long long time ago.” (D.B.)

Erkka Nissinen: Mikä on yhteisö? (2016, 12:57)

Animaatiossa Erkka Nissinen piirtää itsensä kuvitteelliseen yhteisöön ja tutkii sen olemisen rajoja.

Salla Tykkä: Retrospective (2016, 15:17)

Lyhytelokuva muistamisen vaikeudesta ja unohtamisen tärkeydestä. Essee-elokuvan ääniraidalla nainen kertoo analogisista kameroista, jotka liittyvät hänen elämänsä eri vaiheisiin, taiteen ja elokuvien tekoon. Keski-ikäisen naisen kädet avaavat ja sulkevat kameroita, kokeilevat niiden toimintoja. Näiden kuvien välissä näkyy 8mm filmille kuvattua materiaalia Etelä-Patagoniasta ja Tulimaasta.

Juhani Koivumäki: Vihapuhe (2017, 02:13)

Audiovisuaalinen runo vihapuheen luonteesta.

Jan Ijäs: Waste no. 1 Money (2017, 17:00) 

Inflaatio on saanut Zimbabwen dollarin menettämään täysin arvonsa. Seteleistä on tullut kierrätysmateriaalia, josta tehdään esimerkiksi pöytäliinoja ja lampunvarjostimia. Hararen slummien alamaailmassa Yhdysvaltain dollarit on kätkettävä vaatteisiin, jolloin seteleistä tulee nopeasti bakteereille kuhiseva kasvualusta. Rahanpesijöiden mukaan setelit on paras pestä hellästi käsin Omo-pesujauheella lämpimässä vedessä.

Jan Ijäs: Waste no. 3 Boom (2017, 17:00)

Pommi on kuvattu Kittilän “kuumaisemassa”, mäellä, jonne Suomen puolustusvoimat vuosittain hävittävät vanhoiksi menneet räjähteet. Laskelmat osoittavat, että räjäyttäminen on halvin tapa hävittää räjähteet. Viikon mittaisen leirin aikana tuhotaan yhteensä 1,2 miljoonaa kilogrammaa räjähteitä. Räjäytysten turva-alue on seitsemän kilometriä. Räjähdys tuottaa sienenmuotoisen pilven, joka tavoittaa alimman pilvikerroksen ja aiheuttaa noin kymmenen metriä syvän, halkaisijaltaan kolmikymmenmetrisen kraaterin.

Lisäksi kilpailuun on valittu Risto-Pekka Blomin Ei yhteyttä (2017) ja Eija-Liisa Ahtilan Tutkimuksia draaman ekologiasta (2017).


Kettupäivät 15.–19.11.2017

Lisätietoa: Kettupäivät


AV-ARKKI ON EDISTÄNYT SUOMALAISEN MEDIATAITEEN ASEMAA VUODESTA 1989. TAITEILIJAT OSALLISTUVAT TÄHÄN TAPAHTUMAAN AV-ARKIN EDISTÄMISTYÖN ANSIOSTA.

Copyright © 2017 AV-Arkki