30-vuotias AV-arkki juhlii Tampereen elokuvajuhlilla kahden näytöksen voimin

30-vuotias AV-arkki juhlii Tampereen elokuvajuhlilla kahden näytöksen voimin

49. TAMPEREEN ELOKUVAJUHLAT JÄRJESTETÄÄN 6.–10.3.2019. TAPAHTUMA ON POHJOISMAIDEN SUURIN JA VANHIN LYHYTELOKUVAFESTIVAALI. FESTIVAALI KERÄÄ VUOSITTAIN NOIN 30 000 ELOKUVAN YSTÄVÄÄ YMPÄRI MAAILMAN. Tampereen elokuvajuhlat on AV-arkin pääyhteistyökumppani kotimaan festivaalikentällä.

Uusi ja vanha vilpittömyys – AV-arkki 30 vuotta!

Nykytaiteen ja -kulttuurin kentällä eräs 2010-luvun iskusanoista on uusvilpittömyys, joka on yksi laajemman ”metamodernistisen” vaiheen sivuhaaroista. Kummankin käsitteen määrittelyt ovat häilyviä, mutta niitä voi luonnehtia yrityksiksi päästä eteenpäin postmodernin ironian apaattisuudesta, uudelleen kohti merkitystä ja halua. Keinovalikoimaan kuuluu niin tunnepitoisuutta, jopa harkittua naiivismia, kuin nostalgian ja ajan hermoilla olemisen yhteenkietomista.

30 vuotta täyttävän mediataiteen keskus AV-arkin yli 2000 teosta kattavan arkiston äärellä on ilmeistä, että uusvilpittömyyteen yhdistettyjä piirteitä esiintyi kotimaisessa videotaiteessa jo paljon ennen metamodernististen manifestien laatimista. AV-arkin kaksiosaisessa juhlanäytöksessä on sekaisin “uutta” ja “vanhaa” vilpittömyyttä. Ensimmäinen osa luotaa ihmisten välisten kohtaamisen ja kontaktin reunaehtoja, haasteita ja mahdollisuuksia. Toinen näytös tutkii kulttuurisiin ympäristöihin ja tuotteisiin liittyviä tunteita.

Näytöksen teemoja sekä nykytaiteen mahdollisuuksia kohtaamiseen syventävät paneelikeskustelussa torstaina 7.3. klo 13 Werstaan auditoriossa taiteilijat Jaakko Pallasvuo ja Anni Puolakka sekä kuraattori, Titanik-gallerian johtaja, tohtori Elina Suoyrjö. Keskustelun moderoi AV-arkin ohjelmakoordinaattori Tytti Rantanen, joka on tänä vuonna myös kotimaisen kilpailun tuomariston jäsen.

Näytökset:

I Kontakti  To 7.3. klo 18:00 Hällä | La 9.3. klo 20:00 Hällä

Nygren: Pyykki-teos (1992)

Nygren: Pyykki-teos (1992)

Anneli Nygren: Pyykki-teos (1992, 03:20)

Ääriarkinen toteutus Yoko Onon performanssi-ideasta. – Viihdytä vieraitasi esittelemällä heille pyykkejäsi.

Jaakko Pallasvuo & Anni Puolakka: Sacre (2015, 21:13)

Sacre on kokeellinen lyhytelokuva kotiinsa linnoittautuneesta kolmekymppisestä cybergootista, joka tekee tanssivideoita YouTubeen ja haaveilee vapaudesta ja totuudesta. Menestystä painottava isoveli on huolissaan. Teos ammentaa filosofi-aktivisti Simone Weilin (1909-1934) ajatuksista, keskiaikaisuudesta ja cyberkulttuurista. Työ, taide ja tanssi rinnastetaan sotaan.

Hanneleena Hauru: Heidin suunnittelema jääkiekkovideo (2017, 5:00)

Heidin fantasia jääkiekkoilija Lauri Mäntyvaarasta ei mene ihan putkeen. Elokuva tutkii optisen ja haptisen kerronnan kohtaamisia ja elokuvakatseen valtasuhteiden muuttumista.

Anssi Kasitonni: Rakkauden rapumeri (2001, 5:26)

Road-, disko- ja skeittileffan hämmentävä risteytys vilauttaa innostuneen käsityöläisyyden lisäksi myös syvempää ajatusta elämän ennustamattomuudesta. Tekniset innovaatiot lavastuksessa, kuvauksessa ja leikkauksessa määrittelevät dramaturgisesti kummallisen tarinan rytmitystä.

Sakari Tervo ja Juho Taavitsainen: Peter and the Wolf (2012, 15:00)

“… Mä menin lähemmäksi ja näin Pekan siellä kaikkien keskellä kädessään tuhannen markan seteli ja revolveri!” Peter and the Wolf pohjautuu Sergei Prokofjevin vuonna 1936 kirjoittamaan ja säveltämään Pekka ja susi -teokseen, jossa Pekka pyydystää suden ja vie sen voitonsaattueessa eläintarhaan. Videoteoksessa vallitsee päättyneen aikakauden kaiho, jossa odottava optimismi on muuttunut resignoituneeksi melankoliaksi. Teos luo maailman, jossa sosiaaliseen paitsioon jämähtäneen ihmisen horisontissa siintää ainoastaan oma menneisyys.

JOKA Klubi: The Long Goodbye (2016, 7:49, nostokuvassa)

JOKAklubin videoteos on syntynyt Karl Jonas Winqvistin & Blood Musicin instrumentaalikappaleen The Long Goodbye innoittamana. Videota ja musiikkia yhdistää voimakas tunne päättymättömästä matkasta ja vaihtuvista maisemista. Kolme naishahmoa sinisissä asuissa etsii aineksia ja materiaaleja kaikista mahdollisista ja mahdottomista paikoista ympäri maailmaa. Vähitellen visuaalisesti voimakkaat kuvat vaihtuvat dokumentaatioksi katuperformanssista, jossa suuret ponnistelut muuntuvat pieneksi eleeksi.

II Kulttuuri  Pe 8.3. klo 14:00 Plevna 6 | La 9.3. klo 10:00 Plevna 6

Hakola: The Time Is Right for... (1984)

Hakola: The Time Is Right for… (1984)

Marikki Hakola: The Time is Right for… (1984, 3:10)

‘The Time Is Right For’ on kiihkeä videokollaasi, jonka aineksina ovat televisiomainokset ja uutisklipit. Näiden välissä silppuri leikkaa paperia lakkaamatta nauhoiksi rummun soidessa. Samalla äänialasta taistelevat myös huudot, jinglet ja ääniraitojen katkelmat. Poliitikot sulautuvat bikinityttöihin, jotka sulautuvat vuorostaan makkaroihin. 

Markus Renvall: Helikopteri (2007, 5:09)

Muutaman nuken mystinen matka helikopterilla.

Pilvi Takala: Real snow white (2009, 09:15)

Absurdi ‘oikean hahmon’ logiikka ja Disneylandin tiukat säännöt tulevat esille, kun Lumikin todellista fania ei pääsetä sisään huvipuistoon Lumikki-asussa.

Pekka Sassi: Making Art Video (2016, 10:57)

Making Art video on dokumentti saman nimisen videon tekemisestä. Videolla taiteiija yrittää kuvata työskentelyään ja antaa neuvoja tuleville taiteilijoille. Video osoittaa kuinka hankalaa on kääntää visuaalinen kieli puhutuksi.

Mika Taanila: RoboCup99 (2000, 25:08)

Urheiluelokuva erityisen inhimillisestä utopiasta: keinotekoisesta mutta autonomisesta koneesta. Elokuvan kuvaamasta robottien jalkapalloturnauksesta on kulunut 20 vuotta, mutta ihmisen ja koneiden väliset affektit ovat tällä välin vain tihentyneet.

Kilpailuissa Milja Viidan, Risto-Pekka Blomin, Anssi Kasitonnin, Elina Oikarin ja Patrik Söderlundin teokset

Elina Oikari: Govadas (2018)

Elina Oikari: Govadas (2018)

Tampereen elokuvajuhlien kilpasarjoissa nähdään jälleen kokeellisia lyhytelokuvia. Kotimaiseen kilpailuun valittiin Risto-Pekka Blomin Minä olen ihminen sinun jumalasi (2018), Milja Viidan Eläinsilta U-3033 (2018), Anssi Kasitonnin Sakke (2018), Elina Oikarin Govadas (2018), sekä Patrik Söderlundin Valtakunnat (2018), joka valittiin myös festivaalin kansainväliseen kilpailuun, jossa se nähdään näytöksessä 1, “Dystopia”, (ke 6.3. klo 22, Plevna 2 & pe 8.3. klo 18.30 Plevna 5).

Erikoisnäytöksissä Marja Helanderin ja Jan Ijäksen teokset:

Viime vuonna Tampereen elokuvajuhlien kotimaisen lyhytelokuvasarjan pääpalkinnon sekä Risto Jarva -palkinnon voittanut Marja Helanderin Eatnanvuloš lottit – Maan sisällä linnut esitetään sekä avajaisnäytöksessä ke 6.3. klo 18:00 Plevnassa että Risto Jarva -palkinto 2 -näytöksessä pe 8.3. klo 22:00 ja la 9.3. klo 12:00 Niagarassa. Eatnanvuloš Lottit – Maan sisällä linnut on lyhyt tanssielokuva. Jokseenkin melankolisen tarinan esiintyjät ovat kaksi nuorta saamelaista balettiopiskelijaa: Birit ja Katja Haarla. Teos tutkii saamelaisalueiden omistajuuden takana piileviä syvempiä kysymyksiä. Helander on tänä vuonna myös Risto Jarva -tuomariston jäsen.

Jan Ijäksen Waste no. 2 Wreck (2016) nähdään erikoisnäytöksessä Muurit pe 8.3. klo 12:00 Plevna 4:ssä sekä la 9.3. klo 18:00 Plevna 6:ssa. Waste no. 2 Wreck kuvattiin vuosina 2014 ja 2015 pakolaisveneiden hautausmaalla italialaisella Lampedusan saarella. Se on tarina jätteen ja roskan yllättävästä arvosta.

Ijäs: Waste no. 2 Wreck (2016)

Japanilainen kuraattori ja Image Forumin ohjelmapäällikkö Koyo Yamashita tuo Tampereelle kokeellista japanilaista elokuvaa

Image Forum Festivalia vuodesta 2001 johtanut sekä Theater Image Forumin ohjelmapäällikkönä Tokion Shibuyassa vuodesta 2005 toiminut Koyo Yamashita saapuu Tampereen elokuvajuhlille AV-arkin ja Tampereen elokuvajuhlien vieraana. Tampereella Yamashita osallistuu kansainvälisen kilpailun tuomaristoon sekä esittää kaksi näytöstä japanilaista kokeellista elokuvaa 1970-luvulta tähän päivään Image Forumin kokoelmista.

Koyo Yamashita

Yamashita on vieraillut ohjelmapäällikkönä ja kuraattorina useilla elokuva- ja mediataidefestivaaleilla sekä elokuvatapahtumissa niin Japanissa kuin ulkomailla, kuten Berliinin Transmedialessa, Brysselin Bozarissa, Jakartan Arkipel International Documentary and Experimental Film Festivalilla, Malesian Sea Shorts -lyhytelokuvafestivaalilla sekä Soulin New Media Festivalilla. Hän on toiminut tuomarina useilla kansainvälisillä elokuva- ja taidefestivaaleilla mukaan lukien Hongkongin kansainvälisillä elokuvajuhlilla, Cannesin Directors’ Fortnightissa sekä Rotterdamin kansainvälisillä elokuvajuhlilla.

Yamashitan vierailun mahdollistaa nykytaiteen Suomi–Aasia-vaihto-ohjelma tiivistää suomalaisten ja aasialaisten nykytaidejärjestöjen ja -ammattilaisten välistä yhteistyötä. Ohjelman toteuttavat yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön tuella AV-arkki, HIAP (Helsinki International Artist Programme), Frame Contemporary Art Finland ja Suomen kulttuurirahasto.

okm_logo-en


 

Tampereen elokuvajuhlat 6.–10.3.2019
Lisätietoa: Tampere Film Festival


AV-ARKKI ON EDISTÄNYT SUOMALAISEN MEDIATAITEEN ASEMAA VUODESTA 1989. TAITEILIJAT OSALLISTUVAT TÄHÄN TAPAHTUMAAN AV-ARKIN EDISTÄMISTYÖN ANSIOSTA.

Copyright © 2019 AV-Arkki