Kokeellisen elokuvan ja mediataiteen hauntologiaa AAVE-festivaalilla

Kokeellisen elokuvan ja mediataiteen hauntologiaa AAVE-festivaalilla

9.–15.4.2018 järjestettävä kahdeksas AAVE (Alternative AudioVisual Event) tuo huhtikuussa Helsingin valkokankaille, esitystavoille ja näyttelyihin liikkuvaa kuvaa ja elävää esitystä yhdistävää live cinemaa, kokeellisia elokuvia, videotaidetta, dokumenttielokuvia ja installaatioita. Vuoden 2018 festivaalin teema on hauntologia, aavemaisuuden ulottuvuus muistissa, maailmassa ja medioissa. Teema näkyy kansainvälisten merkkiteosten lisäksi vahvasti myös kotimaisessa ohjelmistossa, joka esittelee tuoreita poimintoja kokeellisen elokuvan ja mediataiteen kirjosta. Näytöksiin on vapaa pääsy.

Perjantaina 13.4. klo 17:30 WHS Teatteri Unionissa esitetään AV-arkin yhteistyönäytös Virvatulet. Näytöksen teoksissa asuttamamme planeetan tila avautuu rahan, subjektiivisten rituaalien ja painovoiman ihmeen kautta. Näytöksessä esitetään seuraavat teokset:

Jaakko Pallasvuo & Anni Puolakka: Sacre 2: Hex (2017, 27:00)
Sacre2: HEX on toinen osa Anni Puolakan ja Jaakko Pallasvuon Sacre-trilogiassa. Ensimmäisen osan vakavasta cybergoottitanssijasta on tullut omahyväinen Wicca-vloggari. Hänen kaikkitietävä veljensä on vaikeuksissa ja tarvitsee sisarensa apua. Ongelmat sisaruudessa sotkeutuvat ura-ahdistukseen. Virtuaaliset ja materiaaliset selviytymistaktiikat ovat koetuksella. Hengelliset, taloudelliset ja sosiaaliset tasot kietoutuvat toisiinsa rahanpolttorituaaleissa. Viehättävä avaruusolio horjuttaa vaurioitunutta sisarussuhdetta entisestään.

Jan Ijäs: Waste no 1 Money (2017, 17:00)
Inflaatio on saanut Zimbabwen dollarin menettämään täysin arvonsa. Seteleistä on tullut kierrätysmateriaalia, josta tehdään esimerkiksi pöytäliinoja ja lampunvarjostimia. Hararen slummien alamaailmassa Yhdysvaltain dollarit on kätkettävä vaatteisiin, jolloin seteleistä tulee nopeasti bakteereille kuhiseva kasvualusta. Rahanpesijöiden mukaan setelit on paras pestä hellästi käsin Omo-pesujauheella lämpimässä vedessä.

Seppo Renvall: NAPOLI Film (2017, 20:00)
Kaupunkisinfonian perinteeseen kytkeytyvä kokeellinen dokumenttielokuva unesta Napolista.

Mika Taanila: The World (2017, 7:00)
Elokuva “Mies toisesta maailmasta” (ohj. Nicolas Roeg 1976) evakuoituna ja ylösalaisin käännettynä. Eläimet, huonekalut ja kulkuneuvot odottavat lähestyvää katastrofia autioissa maisemissa. ”We must have died alone, a long long time ago.” (D.B.)

Niin ikään WHS Teatteri Unionin perjantain ohjelmassa klo 21:30 Hannu Karjalainen esittää livenä soundtrackin kokeellisiin lyhytelokuviinsa The Garden (2017) ja RGB #001-003 (2015/18). Elokuvista nähdään tätä näytöstä varten leikatut pidennetyt versiot. 16mm filmille kuvatussa The Garden -elokuvassa nainen harhailee öisessä puistomaisemassa ja eksyy lumottuun puutarhaan. RGB -teokset ovat sarjasta kokeellisia elokuvia, joissa Karjalainen on kuvannut RGB -värierottelusuotimien avulla 35mm elokuvafilmille päällekkäisvalotuksia.

Lauantaina 14.4. klo 17:00 WHS Teatteri Unionissa nähdään Taipuvuus-niminen näytös, jonka teoksissa aika, paikka ja olemassaolo taipuvat ja muuntuvat odottamattomasti. Näytöksen aloittaa Seppo Renvallin, Jarkko Räsäsen ja Juha van Ingenin FixC-kollektiivin teos Made in Hong Kong (2017, 5:00), elokuva kollektiivin kokemuksista Hong Kongin satamassa ja Cheung Chaun -saaren metsiköissä. Näytöksessä nähdään myös Sevgi Ekerin The 99 steps left from the square (2017, 11:00), jossa vanhan miehen rauhaa varjellut rautaportti aukeaa.

Kallinen: REVERSEforward (2017)

AV-arkin levityksen kautta näytöksessä nähdään kaksi teosta. Mikko Kallisen animoitu ei-sanallinen tanssielokuva REVERSEforward (2017, 19:00), jonka robottikoreografia lähestyy “luonnollista liikettä” rytmien ja geometristen mallien kautta. Tampereen elokuvajuhlien kotimaisen kilpailun kunniamaininnalla palkittu Sami van Ingenin Polte (2018, 15:00) puolestaan on haljennut melodraama Teuvo Tulion kadonneen elokuvan Nuorena nukkunut (1937) pohjalta.

Näytöstä seuraa klo 18:15 live cinema -esitys Elina Oikarin teoksesta Myrskyn ääni (2016, 29:41). Myrskyn ääni on monitaiteellinen elokuva, joka yhdistää elävää musiikkia ja elävää äänisuunnittelua. Elokuvan kohtaukset liittyvät William Shakespearen klassiseen Myrsky -näytelmään runollisilla visioilla hahmoista, joissa on viitteitä niin renessanssiin kuin tämän päivän kodittomaan vaeltajaan. Aino Eerolan elektroninen viulumusiikki asettuu elokuvaan ja sen retrofuturistiseen mailmaan sulavasti. Jyri Pirisen äänisuunnitelman lähtökohtana on ensimmäisten äänielokuvien estetiikka, joka on harvaa ja ekspressiivistä. Äänen ja musiikin kokonaisuus tuo esitykseen monipuolista ilmaisua, joka voi saada kimmokkeita niin yleisöstä kuin tilasta, jossa elokuva esitetään.

Oikari: Myrskyn ääni (2016)


AAVE-festivaali, 9.–15.4.2018, Helsinki

Lisätietoja: AAVE


AV-ARKKI ON EDISTÄNYT SUOMALAISEN MEDIATAITEEN ASEMAA VUODESTA 1989. TAITEILIJAT OSALLISTUVAT TÄHÄN TAPAHTUMAAN AV-ARKIN EDISTÄMISTYÖN ANSIOSTA.

Copyright © 2018 AV-Arkki