Akiya

Kina Jonna

”Akiya” on laulumuotoinen kertomus miljoonien tyhjien ja hylättyjen talojen ilmiöstä Japanissa. Teoksessa ei kuitenkaan näytetä kuvia asumattomista rakennuksista, vaan se toimii teoksen runollisena ja käsitteellisenä elementtinä. Laulu on esitetty Nō-teatterille ominaiseen runomuotoisen puheen tyyliin. Sanat on käännetty arkaaiseen muromachi-kauden (1333-1573) japanin kieleen. Teksti perustuu sanomalehtiartikkeleiden fragmentteihin tyhjistä ja unohdetuista taloista sekä poeettisiin katkelmiin aiheesta, metafysiikkaan, omituiseen huumoriin, mikä antaa luonteen ja persoonallisuuden kuulemallemme äänelle. Teos on 35 mm filmille kuvattu yhden kohtauksen teos, jossa analoginen kelanauhuri toistaa kappaleen neutraalia taustaa vasten. Laulu assosioituu ihmisen sijaan koneeseen. Esiintyjästä tulee kone ja koneesta esiintyjä. Teos käsittelee esineiden, kielten ja ihmisten väliaikaisuutta. Teos luo mytologiaa tulevaisuudesta: vuoropuhelussa yhdistyvät perinteinen tarinankerronta ja nykyaikainen autioitumisilmiö. Saatavina myös installaatioversiona (2019). 

Tuotantovuosi
2020
Kesto
00:04:50
Tyyppi
Asiasana
Alkuperäinen nimi
Akiya
Suomenkielinen nimi

Akiya

Englanninkielinen nimi

Akiya

Tuotantomaat
Finland, Japan, United States
Dialogi
Kyllä
Ääni
Kyllä
Työryhmä
Ville Piippo (Kuvaaja), Jonna Kina (Käsikirjoittaja), Jonna Kina (Leikkaaja), Jonna Kina (Ohjaaja), Jonna Kina (Tekijä), Jonna Kina (Tuottaja), Juan de Dios Magdaleno (Äänisuunnittelu), Jonathan Fuhrer (Äänisuunnittelu), Timo Teräväinen (Jälkituotannon valvoja), Makiko Sakurai (Kääntäjä), Aoki Ryoko (Näyttelijä), Suomen Kulttuurirahasto (Rahoittaja), Taiteen edistämiskeskus (Rahoittaja), AVEK (Rahoittaja), Tokyo Arts and Space (Rahoittaja)
Pressikuvat

Jonna Kina

Syntynyt: 1984

www.jonnakina.com

Jonna Kinan (s.1984) teokset risteävät usein kuvan, kielen ja äänen alueella. Hänen teoksiaan on ollut esillä muun muassa Tokion valokuvataiteen museossa, Rooman Fondazione Pastificio Cereressä, Dunkers Kulturhusissa Helsingborgissa, Musée de l’Elyséessä Lausannessa, Rotterdamin elokuvafestivaalilla, Göterborgin Hasselblad Foundationissa, Espoon modernin taiteen museo EMMAssa, Tallinnan nykytaiteen museo Kumussa sekä Sara Hildénin taidemuseossa Tampereella. Kinan teos Arr. for a Scene (2017) valittiin Nordisk Panorama -elokuvafestivaalilla parhaaksi pohjoismaiseksi lyhytelokuvaksi 2017 ja samana vuonna hänet nimitettiin ehdolle VISIO Young Talent Acquisition Prize -palkintoon Firenzessä.