AV-arkin toimintakertomus 2019 on julkaistu

Lataa AV-arkin toimintakertomus 2019 tästä linkistä

Toiminnanjohtajan katsaus vuoteen 2019

AV-arkki juhli 30-vuotista taivaltaan vuonna 2019. Järjestimme useita tapahtumia ja tapasimme yhteistyökumppaneitamme vuosien varrelta.

Osana visuaalisen taiteen välittäjäportaan kehittämishanketta järjestimme mediataiteen promotointiin liittyvän luentosarjan yhteistyössä helsinkiläisten gallerioiden kanssa. Kiitos yhteistyöstä: Helsinki Contemporary, Galleria Huuto, Forum Box ja Kohta.

Seta ry:n kanssa yhteistyössä tuotettu Queer Bodies -oppimateriaali oli merkittävä osa juhlavuoden ohjelmistoa. Kokonaisuuteen kuuluu viisi sukupuolen ja kehon moninaisuutta käsittelevää teosta sekä teoksiin toteutetut tehtäväpaketit. Oppimateriaalin kohderyhmänä ovat yläkouluikäiset ja toisen asteen opiskelijat. Oppimateriaalin teokset haastavat sukupuoliin, seksuaalisuuksiin ja kehoihin liittyviä normeja ja oletuksia ja piirtävät samalla esiin näiden määrittelyn poliittisuutta.

Oppimateriaalin taiteilijat ovat suomalaisia eturivin mediataiteilijoita: Hinni HuttunenArtor Jesus InkeröIllusia JuvaniTeemu Keisteri ja Aurora Reinhard. Oppimateriaaliin liittyviä teoksia on katsottu mediataidekasvattaa.fi -verkkopalvelussa yhteensä lähes 800 kertaa vuoden 2019 aikana. Teoksiin liittyvä esityssarja esitettiin myös usean festivaalin ja maakuntamuseon pedagogisessa ohjelmistossa.

AV-arkin kansainvälisen jakelun kehityskohde on jo pitkään ollut Pohjois-Amerikan festivaalijakelu. Vuonna 2019 tässä promootio- ja jakelutyössä saavutettiin merkittäviä virstanpylväitä.

Marja Helanderin teos Eatnanvuloš Lottit – Maan sisällä linnut (2018) valittiin merkittävän indie-elokuvafestivaali Sundancen ohjelmistoon. Tämä Pohjois-Amerikan ensi-ilta on poikinut teokselle runsaasti kysyntää koko vuoden ajaksi, niin elokuvafestivaaleille kuin erilaisiin yhteiskunnallisiin yhteyksiin. Maija Blåfieldin elokuva Tuhoutumisesta ja säilyttämisestä (2018) voitti Ann Arbor Film Festivalin pääpalkinnon. Myös Sami van Ingenin Polte (2018) palkittiin. Milja Viidan Eläinsilta U-3033 ja Pilvi Takalan The Stroker valittiin Pohjois-Amerikan merkittävimmän dokumenttielokuvafestivaalin Hot Docs Canadian International Film Festivalin ohjelmistoon.

30-vuotisjuhlassaan AV-arkki nimesi yhdistyksen ensimmäiset kunniajäsenet: Jari HaanperäMarikki HakolaAnneli NygrenIlppo PohjolaIrma Optimisti ja Markus Renvall ovat kaikki ansioituneita mediataiteen pioneereja.

AV-arkki syntyi taiteilijoiden tarpeesta saada teoksensa talteen ja esille. Mielestäni tärkein AV-arkin arvoista on rakkaus taiteeseen. Haluaisin jatkaa tätä arvoa myös rakkaudella taiteilijoihin. Yhdistystoiminnan ydin on yhteisö, jonka toimintaedellytyksiä pyrimme edistämään oivaltavasti ja herkällä korvalla kuunnellen.

Kannen kuva: Marja Helander: Eatnanvuloš Lottit – Maan sisällä linnut (2018)