AV-arkki esittää Pilvi Takalan retrospektiivin Tampereen elokuvajuhlilla – Katso myös muut filkkaritärpit!

AV-arkki esittää yhteistyössä Tampereen elokuvajuhlien kanssa Pilvi Takalan teosten kaksiosaisen retrospektiivin. Pilvi Takala on valittu Suomen edustajaksi Venetsian biennaaliin vuonna 2021. Myös festivaalin muussa ohjelmistossa nähdään runsaasti taiteilijain liikkuvaa kuvaa: Tänä vuonna kotimaiseen kilpailuun valituista teoksista 12 on AV-arkin taiteilijoiden teoksia. Taiteilijamme ovat läsnä myös erikoisnäytösten ja keskusteluohjelman annissa.

Pilvi Takalan kaksiosainen retrospektiivi

Takalan teokset ovat muodoltaan performatiivisia interventioita, joissa hän tutkii tiettyjä yhteisöjä tai tiloja käsitelläkseen yhteiskunnallisia rakenteita ja koetellakseen käyttäytymistä sääteleviä normeja ja totuuksia. Takalan esiintymistyyli on uusasiallinen, mutta teokset paljastavat niin hienovaraisesta kuin häiritsevästä rajojen ylityksestä seuraavan sosiaalisen kiusaantuneisuuden.

Ensimmäinen näytös, teemaltaan ”Tilat ja valta”, vie Takalan tanssipaikan sekahausta Disneylandin porteille, jossa häntä ei päästetä sisään Lumikki-asussa. Turvallisuuspalveluiden huumori on koetuksella myös Takalan interventiossa Euroopan parlamenttiin. Teoksessa The Committee vallankäyttäjinä on 11 lontoolaislasta, jotka Takala kutsui käyttämään Emdash-palkinnon summan, jolla yleensä toteutetaan taideteos Frieze-taidemessuille.

Toinen näytös tuo esiin työympäristöihin liittyviä emotionaalisia rakenteita. Teoksessa Players Takala esittää pokeriammattilaisten yhteisöä, kun taas kansainvälisiä festivaaleja kiertäneet Drive with Care ja The Stroker tutkii, miten omia rajoja neuvotellaan yhteisöllisissä työympäristöissä. Näytöksen yhteydessä AV-arkin ohjelmakoordinaattori Tytti Rantanen haastattelee Pilvi Takalaa.

Pilvi Takala on voittanut Alankomaissa Prix de Rome –palkinnon 2011 sekä Emdash-palkinnon ja kuvataiteen valtionpalkinnon 2013.

Näytöksissä nähdään seuraavat teokset:

Pilvi Takala to 5.3. klo 14:00 Plevna 6 & pe 6.3. klo 16:00 Niagara

Seinäruusu (2006, 11:00)

Takala: Seinäruusu (2006)

Ylipukeutunut tyttö kokeilee onneaan suomalaisille turisteille suunnatuissa lavatansseissa kylpyläkaupunki Pärnussa.

Easy Rider (2006, 04:35)

Takala: Easy Rider (2006)

Nuori mies raitiovaunussa pyytää hieman liikaa kanssamatkustajalta.

Kuuluttaja (2007, 05:50)

Takala: Kuuluttaja (2007)

Vanhempi naishenkilö koettelee Stockmann-tavaratalon asiakaspalvelun rajoja pyytäen toistuvasti kuuluttamaan tavaratalossa näkemiään kiinnostavia mieshenkilöitä.

Real Snow White (2009, 09:15)

Takala: Real Snow White (2009)

Absurdi ’oikean hahmon’ logiikka ja Disneylandin tiukat säännöt tulevat esille, kun Lumikin todellista fania ei pääsetä sisään huvipuistoon Lumikki-asussa.

Broad Sense (2012, 08:50)

Takala: Broad Sense (2012)

Broad Sense perustuu kolmen päivän interventioon Euroopan Parlamentissa Brysselissä. Teos paljastaa turvallisuuspalveluiden vaihtelevat vastaukset taiteilijan vierailuihin.

The Committee (2014, 15:00)

Takala: The Committee (2014)

Teoksessa 8–12-vuotiaiden lasten komitea selostaa, kuinka he ovat päättäneet käyttää 7 000 puntaa. He keskustelevat päätöksenteon prosessista ja päätöksiään ohjanneista arvoista. Kaikki 11 lasta ovat lontoolaisen Bow’n nuorisokeskuksen vakikävijöitä. Taiteilija kutsui heidät käyttämään Emdash-palkinnon summan, jolla yleensä toteutaan taideteos Frieze-taidemessuille. Lapset saivat täyden vapauden niin päätöksentekoa kuin rahankäyttöä koskeviin valintoihin.

Pilvi Takala Masterclass la 7.3. klo 20:00 Plevna 4

The Angels (2008, 02:15)

Takala: The Angels (2008)

Teos perustuu tavarataloon sijoittuvaan performanssiin. Myyjien uniformuun pukeutunut ’enkeli’ huolehtii turvallisuuden tunteen ylläpitämisestä epäilyttävällä tavalla.

Players (2010, 07:45)

Takala: Players (2010)

Tosielämään perustuva kokeellinen videoteos kertoo kuuden kansainvälisen pokeriammattilaisen elämästä Bangkokin pokeriyhteisössä. Tarinan kertoja, yksi pelureista, selostaa pokerin olevan enemmän rahantekokeino kuin intohimo. Pokeriyhteisön säännöt kuitenkin noudattelevat pelin logiikkaa. Pelurit käyttävät todennäköisyysteoriaa – pokerin keskeistä teoriaa – takaamaan, että he kohtelevat toisiaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Oikeita pokerinpelaajia ei nähdä, vaan Takala esittää heitä kuvailluissa tilanteissa.

Drive With Care (2014, 13:00)

Takala: Drive with Care (2014)

Drive with Care kuvaa eliitille tarkoitetussa sisäoppilaitoksessa työskentelevän opettajan elämää Yhdysvalloissa. Takala tutkii kyseisen yhteisön rajoja käyttäen kuivaa huumoria ja jälkikäteen lavastetun dokumentin keinoja. Teos tutkii, kuinka sisäoppilaitoksen henkilökunta etsii omaa tilaansa ja yksityisiä hengähdyspaikkoja instituution sisällä. Samalla täytyy kuitenkin varoa että ei vahingossa riko yhteisiä sääntöjä.

The Stroker (2019, 15:00)

Takala: The Stroker (2019)

The Stroker pohjaa Takalan kahden viikon pituiseen interventioon Second Homessa, trendikkäässä itä-lontoolaisessa yhteisöllisessä start-upeille ja freelancereille tarkoitetussa työtilassa. Intervention aikana Takala esiintyi työtilan palkkaamana hyvinvointiammattilaisena Nina Niemisenä, jonka uraauurtava yhtiö Personnel Touch tarjosi kosketuspalveluita työpaikoilla.

Taiteilijoidemme teokset kotimaisessa kilpailussa

Viita: When We Are Nothing Left (2020)

Salla Tykän täyspitkä dokumenttielokuva Untitled (White – Alps) (2019) nähdään kotimaisen kilpailun näytöksessä 7. Näytöksessä 8 nähdään Milja Viidan kokeellinen lyhytelokuva When We Are Nothing Left (2020) ja Maija Blåfieldin dokumenttielokuva The Fantastic (2020). Kilpailunäytös 9 sisältää Pilvi Takalan uutuuden If Your Heart Wants It (Remix) (2020), Niina Suomisen kokeellisen animaation Mikä aika on? (2020), sekä Minna Rainion ja Mark Robertsin dokumenttielokuvan To Teach a Bird to Fly (2020).

Risto-Pekka Blomin lyhyt fiktio Kanarialintu (2020) sekä Jan Ijäksen Waste-sarjaan kuuluva dokumenttielokuva Waste no. 4 New York, New York (2019) nähdään kilpailunäytöksessä numero 10. Kotimaisen kilpailun näytöksessä 11 nähdään neljän taiteilijamme tuoreet teokset: Pasi ”Sleeping” Myllymäen Fill the Screen (2019), Vesa-Pekka Rannikon Multi-Faith Prayer Room (2019), Berliinin elokuvajuhlilla maailman ensi-iltansa saava Jonna Kinan Akiya (2020) sekä Harri Larjoston ”Mehiläishoito” (2019).

Lisätietoa teoksista kilpauutisessamme.

Erikoisnäytösten ja oheisohjelmiston antia

Pallasvuo & MSL: Fruits of the Loom (2019)

Tänä vuonna yksi festivaalin teemoista on dystopia, jota tutkitaan kahdessa näytöksessä. Hannaleena Haurun Säälistäjät (2014) nähdään näytöksistä ensimmäisessä torstaina 5.3. klo 16:00 Niagarassa sekä perjantaina 6.3. klo 23:00 Plevna 2:ssa. Dystopia 2 -näytöksessä perjantaina 6.3. klo 18:00 ja lauantaina 7.3. klo 22:00 Plevna 6:ssa nähdään Jaakko Pallasvuon ja MSL:n Fruits of the Loom (2019) sekä Patrik Söderlundin Valtakunnat (2018). Hannaleena Hauru ja Jaakko Pallasvuo keskustelevat Arthouse Café Kehräsaaressa torstaina 5.8. klo 18 kirjailija Risto Isomäen kanssa näytöksiin liittyvässä paneelissa, jota moderoi kirjallisuudentutkija Toni Lahtinen.

Jan Ijäksen lyhyt dokumenttielokuva Ghosts (2009) nähdään osana Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos ELO:n 60-vuotisjuhlanäytöstä lauantaina 7.3. klo 18:00 Plevna 6:ssa. Elli Vuorisen animaatio Sore Eyes for Infinity (2016) nähdään Midnight Mov(i)es -näytöksessä keskiviikkona 4.3. klo 22:00 Niagarassa sekä perjantaina 6.3. klo 20:00 Plevna 6:ssa.

Osana festivaalin ammattilaistapahtumia järjestetään keskustelu, jossa vertaisarvioijat keskustelevat taiteesta, hakemuksista ja arvioinnista. Miten arvioida taidetta, kun teoksia ei vielä ole valmiina. Mitä apurahoista päättävät itse asiassa arvioivat? Mitä arvioijat toivovat, että hakemus sisältäisi. Mitä päättäjät pohtivat lukiessaan hakemuksia Festivaalikeskuksessa perjantaina 6.3. klo 10 järjestettävässä keskustelussa ovat mukana muun muassa Maija Blåfield ja Tellervo Kalleinen.


Tampereen elokuvajuhlat, 4.–8.3.2020, Tampere

Lisätietoa: Tampereen elokuvajuhlat


AV-ARKKI ON EDISTÄNYT SUOMALAISEN MEDIATAITEEN ASEMAA VUODESTA 1989. TAITEILIJAT OSALLISTUVAT TÄHÄN TAPAHTUMAAN AV-ARKIN EDISTÄMISTYÖN ANSIOSTA.