Johanna Lecklinin ja Jan Ijäksen uudet videoteokset esillä Galleria Heinossa 26.5.–17.6.

Johanna Lecklinin ja Jan Ijäksen uudet videoteokset esillä Galleria Heinossa 26.5.–17.6.

Johanna Lecklinin installaatio Ei ainoastaan intohimosta (2018) ja Jan Ijäksen näyttely The Art of Set Design ovat nähtävillä Galleria Heinossa 26.5.–17.6.

Lecklinin liikkuvan kuvan installaatiossa Ei ainoastaan intohimosta kaksi tarinaa kulkee rinnan. Kaksi nuorta tyttöä pohtii Suomen sisällissotaa pelatessaan lautapeliä Punaisten ja Valkoisten taistelu Suomessa 1918. Tutkija kuuntelee arkistonauhalta haastattelua ja katselee valokuvia sisällissodan ajoilta. Hän tarkastelee punaisten naisten ja lasten kohtaloita, yhteiskunnan kahtiajakautumista sekä vihollisen epäinhimillistämistä. Lecklin on sijoittanut teoksen tapahtumat nykypäivään, ja osa kohtauksista on kuvattu sisällissodan historiallisilla tapahtumapaikoilla Mänttä-Vilppulassa. Käsikirjoitustani varten Lecklin on hyödyntänyt Serlachius-museoiden arkiston sisällissotaa koskevaa arkistomateriaalia kuten Kunto Ruokolaisen 1960-70-luvun vaihteessa nauhoitettuja haastatteluja. Lisäksi hän alkoi selvittää oman sukunsa sisällissotaan liittyviä tarinoita.

Johanna Lecklinin (s. 1972) tuotantoon kuuluu liikkuvan kuvan teosten ja valokuvien lisäksi yleisöä osallistavia teoksia. Hänen teoksiaan on esitetty useissa näyttelyissä ja taide- ja elokuvafestivaaleilla sekä kotimaassa että ulkomailla. Viime vuosina Lecklin on pitänyt yksityisnäyttelyt mm. Haninge Konsthallissa (2012) ja Forum Boxissa (2013) sekä osallistunut Liverpool Biennalen City States-näyttelyyn (2010) ja Kiasman kokoelmanäyttelyihin Face to Face. Muotokuva nyt! (2016–2017) sekä Järjestetty juttu (2010–2011). Vuonna 2017 hän sai toisen palkinnon Kunsthal Nikolajin järjestämillä FOKUS-festivaaleilla. Lecklin on valmistunut maisteriksi Helsingin yliopistosta (2008) ja Kuvataideakatemiasta (2003) sekä opiskellut UCL:n Slade School of Fine Artissa Lontoossa. Tällä hetkellä hän viimeistelee tohtoriopintojaan Kuvataideakatemiassa.

Jan Ijäs: Helsinki Acts (2018)

Jan Ijäs: Helsinki Acts (2018)

Jan Ijäksen näyttelyn The Art of Set Design teoksissa kaupunkikuva liittyy olennaisesti lavastuksen ideaan. Kaupunki on niissä ihannekuvaa esittävä julkisivu tai kokonaan toista kaupunkia esittävä korvaaja. Ijäksen käsikirjoittama, ohjaama ja leikkaama ja Simojukka Ruipon kuvaama Kim’s Ideal Sets (2018) on videoinstallaatio valtiosta, jonka julkinen näyttäytyminen perustuu lavastukseen ja sen johtajasta, joka kirjoitti siitä kuinka luoda ideaalinen lavastus elokuvaan. Teos perustuu Pohjois-Korean edellisen johtajan Kim Jong llin (1942 – 2011) elokuvanteon opaskirjaan ”On the Art of Cinema” sekä erityisesti sen lukuun ”The Sets Should Reflect the Times”, josta kertojaääni lukee teoksessa otteita. Kim’s Ideal Sets -teoksen kuvat on kuvattu Pohjois-Koreassa opastetuilla turistien kiertomatkoilla, jotka ovat äärimmäisen ohjattuja suhteessa siihen mitä ja miten niillä saa kuvata. Kaikki viittaa lavastukseen ja sitä kautta näytelmään ja elokuvan tekoon. Teoksessa ei tirkistellä ”lavastuksen” reunoille, vaan kuvataan vain sitä, mitä turistille halutaan näyttää.

Kylmän sodan aikana Helsinki toimi vuosina 1967 – 1997 kaikkiaan yhdeksän amerikkalaisen elokuvan kuvauspaikkana “näytellen” venäläisiä / neuvostoliittolaisia kaupunkeja. Elokuvat olivat pääasiassa agenttitrillereitä.  Yhdysvaltalaiset kuvausryhmät päätyivät Helsinkiin, koska Neuvostoliitossa kuvaaminen ei olisi ollut mahdollista, mutta Helsinki saatiin pienin lavastuksellisin elementein ”maskeerattua” Venäjäksi tai Neuvostoliitoksi. Voidaan siis puhua varsinaisesta ”luonnenäyttelijästä”.  Jan Ijäksen Helsinki Acts -teosta (2018) varten etsittiin näiden elokuvatuotantojen kaikki kuvauspaikat ja yksittäiset kuvat ja ne kuvattiin uudelleen alkuperäisellä 35 millimetrin filmin formaatilla. Teoksen yhdeksän näytöstä on nimetty alkuperäisten elokuvien mukaan.

Mediataiteilija ja elokuvaohjaaja Jan Ijäs (s. 1975) on opiskellut Aalto-yliopiston Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen laitoksella dokumentaarisen elokuvan ohjausta. Hänen tuotantonsa sijoittuu avantgarde-elokuvan, kokeellisen mediataiteen, nykytaiteen ja dokumenttielokuvan rajamaastoon. Ijäksen elokuvia on esitetty yli kahdellasadalla kotimaisella ja kansainvälisellä elokuvafestivaalilla sekä installoituina kokonaisuuksina museoissa ja gallerioissa. Hänen elokuvansa ovat saaneet useita kansainvälisiä palkintoja. Kotimaassa Ijäksen elokuvista muun muassa SWEET MOV(I)E on palkittu Risto Jarva -palkinnolla vuonna 2011. Galleria Heinossa syksyllä 2017 esillä ollut siirtolaisuutta käsittelevä teos Médusan lautta voitti Lissabonissa tämän vuoden IndieLisboa-elokuvafestivaaleilla Amnesty International-palkinnon. Teos on tällä hetkellä esillä myös Espoon modernin taiteen museossa EMMA:ssa Saastamoisen säätiön kokoelmanäyttelyssä Kosketus (14.2.–22.7.2018).


Galleria Heino:

Jan Ijäs: The Art of Set Design, 26.5.–17.6.2018

Johanna Lecklin: Ei ainoastaan intohimosta, 26.5.–17.6.2018

Lisätietoa: Galleria Heino

Copyright © 2019 AV-Arkki